Μετακινήσου αλλιώς - Μάνος Χαραλαμπάκης | Λιγότερο αυτοκίνητο για πιο «δροσερές» πόλεις
Το ξέρετε ότι τα ΙΧ αυτοκίνητα συμβάλλουν σημαντικά όχι μόνο στην αέρια ρύπανση μίας πόλης αλλά και στην αύξηση της θερμοκρασίας της; Κι αυτό διότι παράγουν θερμότητα. Το ξέρετε, αλλά δεν του έχετε δώσει τόσο σημασία. Όσο πιο επιβαρυμένη είναι μία περιοχή από έντονο μποτιλιάρισμα, τόσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία. Nα γιατί η Αθήνα μετατρέπεται σε… καμίνι! Όλα τα παραπάνω τα εξηγεί με εύληπτο τρόπο στον Μάνο Χαραλαμπάκη και στο 26ο επεισόδιο του Podcast της Αthens Voice «Μετακινήσου αλλιώς», ο καθηγητής στον Τομέα Φυσικής Περιβάλλοντος του ΕΚΠΑ Κωνσταντίνος Καρτάλης, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κλιματική Αλλαγή.
Στο κέντρο της Αθήνας, επισημαίνει, ο καθηγητής «έχεις μία τιμή που λέει ότι η θερμότητα που παράγεται είναι 100w ανά τ.μ. Είναι μία ποσότητα που χαρακτηρίζει την πυκνότητα της πόλης, το κτιριακό της απόθεμα, την πυκνότητα των δρόμων και την κυκλοφορία. Όμως, όταν πάμε στον Κηφισό, το 100% αυτής της ποσότητας παράγεται μόνο από τον δρόμο. Από την κυκλοφορία των οχημάτων σε ώρα αιχμής. Στην Κηφισίας, παράγεται το 60% αυτής της ποσότητας και στη Συγγρού το 70%». Όπως προσθέτει και πολλές δευτερεύουσες λεωφόροι έχουν αυξημένη παραγωγή θερμότητας διότι η κίνηση οχημάτων είναι μεγάλη και τα αυτοκίνητα μένουν περισσότερη ώρα στον δρόμο. Υπογραμμίζει πόσο αναγκαίο είναι να περιορίσουμε τη χρήση ΙΧ και να πάμε σε ένα «καλύτερο δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς» για να έχουμε «πράσινες» και πιο «δροσερές» πόλεις. Από… προχθές , λέει, «θα έπρεπε να σχεδιάζουμε πώς θα συμπληρώσουμε τη γραμμή 4 του Μετρό, για το 2035-2040. Η Αθήνα δεν θα αντέξει το φορτίο των αυτοκινήτων αλλά και το πληθυσμιακό, χωρίς ισχυρό, αναπτυγμένο δίκτυο ΜΜΜ». Μιλάει ακόμη για τη σημασία ένταξης του ποδηλάτου στην Αθήνα, αλλά και για πόλεις όπως η Βαρκελώνη και το Παρίσι που προώθησαν σχέδια περιορισμού των αυτοκινήτων τα οποία τήρησαν ευλαβικά.
