podlist.gr

Ο Κρητικός Σαρλό και οι απαρχές του ελληνικού κινηματογράφου

Το πολιτισμικό φαινόμενο του κινηματογράφου έχει συμπληρώσει 127 χρόνια ζωής. Η πρώτη κινηματογραφική προβολή στην παγκόσμια ιστορία έγινε στις 28 Δεκεμβρίου 1895 στο Παρίσι από τους αδελφούς Αύγουστο και Λουδοβίκο Λυμιέρ, αφήνοντας το κοινό άφωνο. Για τα τέλη του 19ου αιώνα, οι εικόνες που κινούνταν ήταν κάτι το επαναστατικό!

Πότε, όμως, έφτασε ο κινηματογράφος στην Ελλάδα και πότε ξεκίνησαν οι πρώτες ελληνικές κινηματογραφικές παραγωγές;

Με τις απαρχές της 7ης Τέχνης στον ελλαδικό χώρο ασχολείται σε αυτό το επεισόδιο της “Ιστορίας της Κυριακής” η Ελίνα Φαρσάρη.

Η πρώτη οργανωμένη προβολή στην Αθήνα, έγινε 11 μήνες μετά την παρθενική εμφάνιση του κινηματογράφου στο Παρίσι και κέρδισε αμέσως τον θαυμασμό και τις εντυπώσεις του κοινού. Πολύ γρήγορα, άρχισαν και οι πρώτες ελληνικές παραγωγές ήδη από την πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα.

Το πρώτο σωζόμενο ελληνικό φιλμ του βωβού κινηματογράφου σώζεται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας και είναι οι διάσημες “Περιπέτειες του Βιλλάρ”. Ο Βιλλάρ, ένας ταλαντούχος ηθοποιός του βαριετέ και του μουσικού θεάτρου, με πραγματική διεθνή καριέρα στο εξωτερικό, ήταν ο πρωταγωνιστής του κύκλου αυτών των κωμωδιών που παραπέμπουν ξεκάθαρα στα πρότυπα του αμερικανικού και του γαλλικού κινηματογράφου. Ο Έλληνας “Σαρλό” ήταν ο Νίκος Σφακιανάκης από τα Σφακιά, ο οποίος επιστρέφοντας από το Παρίσι ως Νίκος Σφακιανός έγινε ένας από τους πρώτους αστέρες του ελληνικού κινηματογράφου, μεσουρανώντας τη δεκαετία του ‘20.

Πηγή: https://istoriatiskiriakis.captivate.fm/

Περισσότερα επεισόδια

Ο Κουασιμόδος, η Παναγία των Παρισίων και η ελληνική λέξη που ενέπνευσε τον Βίκτορα Ουγκώ

Η «Παναγία των Παρισίων» δικαίως θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της κλασικής λογοτεχνίας. Το επικών διαστάσεων δραματικό μυθιστόρημα με πολύ λυπηρό φινάλε του Βίκτορα Ουγκώ είναι γεμάτο μηνύματα και φυσικά συμβολισμούς. Ο ίδιος ο χαρακτήρας του Κουασιμόδου είναι εμβληματικός και καταλήγεις – θέλοντας και μη – να τον λατρέψεις για την άδολη και αυθεντική ψυχή του. Όπως ανέφερε ο ίδιος ο...

Είχε η θεά Αφροδίτη «σκοτεινή» πλευρά στον χαρακτήρα της;

Με μυθολογία επιστρέφει στο νέο της επεισόδιο η «Ιστορία της Κυριακής» και αυτή τη φορά πρωταγωνιστεί η Αφροδίτη, η θεά του έρωτα και της ομορφιάς. Αρχέγονη θεότητα, στενά συνδεδεμένη με το ανθρώπινο ερωτικό συναίσθημα, πέρα από τα φυσικά της χαρακτηριστικά που της προσέδωσαν και τον τίτλο της θεάς της ομορφιάς, στα μυθολογικά επεισόδια παρουσιάζεται με μια ιδιαίτερα σκοτεινή πλευρά στον...

Η «Ψυχή του ρόδου»: Όταν ένας στίχος γίνεται πίνακας

Με την ιστορία ενός πίνακα ασχολείται στο σημερινό επεισόδιο της «Ιστορίας της Κυριακής» η Ελίνα Φαρσάρη. Ο λόγος για την «Ψυχή του ρόδου» του Τζον Γουίλιαμ Γουότερχάουζ που δέχθηκε επιρροές από τους προραφαηλίτες ζωγράφους και τον σύγχρονό του ιμπρεσιονισμό. Ο δημιουργός που είχε χαρακτηριστεί ως ο «ζωγράφος των μαγισσών και των νεράιδων» αντλεί από έναν και μόνο στίχο του ποιήματος «Μωντ» του...