podlist.gr

Ο μεσοπόλεμος και το πιο μοντέρνο κτίριο της Αθήνας

Με την ιστορία της περίφημης "μπλε πολυκατοικίας" των Εξαρχείων ασχολείται στο σημερινό επεισόδιο της "Ιστορίας της Κυριακής" η Ελίνα Φαρσάρη. Το εμβληματικό αυτό κτίριο που θεωρείται μνημείο της νεότερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς ανεγέρθηκε το 1933 και ήταν το πιο μοντέρνο κτίριο της πρωτεύουσας. Η σύλληψη του αρχιτέκτονα Κυριακούλη Παναγιωτάκου για μία από τις πρώτες πολυκατοικίες της πρωτεύουσας ήταν ρηξικέλευθη και εντυπωσιακή.

Την περίοδο του μεσοπολέμου, ιδιαίτερα δύσκολη από οικονομική και όχι μόνο άποψη, εισήχθη στη χώρα μας από τη δυτική Ευρώπη ο μοντερνισμός, το πρώτο και καθοριστικό κίνημα της πρωτοπορίας που επηρέασε σημαντικά τις τέχνες και τα γράμματα. Οι πολυκατοικίες έγιναν το "σήμα κατατεθέν" του μοντερνισμού στην αρχιτεκτονική και η "μπλε πολυκατοικία" των Εξαρχείων ήταν ένα από τα ωραιότερα και εντυπωσιακότερα οικοδομήματα του μοντερνισμού.


Το κτίριο αυτό στο πέρασμα των δεκαετιών "υπήρξε μάρτυρας" μέσα από τα μάτια των επιφανών ενοίκων του μεγάλων στιγμών της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας από τη δικτατορία του Μεταξά μέχρι τη χούντα των συνταγματαρχών. Κατά μια περίεργη συγκυρία, οι περισσότεροι από τους ενοίκους των 40 διαμερισμάτων της "μπλε πολυκατοικίας" ήταν προοδευτικοί και δημοκράτες και το κτίριο που ανήκε στον επιχειρηματία Κωνσταντίνο Αντωνόπουλο έγινε το καταφύγιο κατατρεγμένων και κυνηγημένων.


Στο σημερινό επεισόδιο ξεναγούμαστε στους εντυπωσιακούς χώρους του κτιρίου αυτού που εξακολουθεί να στέκει στο ίδιο σημείο της πρωτεύουσας ως φορέας μνήμης και ιστορίας.

Πηγή: https://istoriatiskiriakis.captivate.fm/

Περισσότερα επεισόδια

Ο Κουασιμόδος, η Παναγία των Παρισίων και η ελληνική λέξη που ενέπνευσε τον Βίκτορα Ουγκώ

Η «Παναγία των Παρισίων» δικαίως θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της κλασικής λογοτεχνίας. Το επικών διαστάσεων δραματικό μυθιστόρημα με πολύ λυπηρό φινάλε του Βίκτορα Ουγκώ είναι γεμάτο μηνύματα και φυσικά συμβολισμούς. Ο ίδιος ο χαρακτήρας του Κουασιμόδου είναι εμβληματικός και καταλήγεις – θέλοντας και μη – να τον λατρέψεις για την άδολη και αυθεντική ψυχή του. Όπως ανέφερε ο ίδιος ο...

Είχε η θεά Αφροδίτη «σκοτεινή» πλευρά στον χαρακτήρα της;

Με μυθολογία επιστρέφει στο νέο της επεισόδιο η «Ιστορία της Κυριακής» και αυτή τη φορά πρωταγωνιστεί η Αφροδίτη, η θεά του έρωτα και της ομορφιάς. Αρχέγονη θεότητα, στενά συνδεδεμένη με το ανθρώπινο ερωτικό συναίσθημα, πέρα από τα φυσικά της χαρακτηριστικά που της προσέδωσαν και τον τίτλο της θεάς της ομορφιάς, στα μυθολογικά επεισόδια παρουσιάζεται με μια ιδιαίτερα σκοτεινή πλευρά στον...

Η «Ψυχή του ρόδου»: Όταν ένας στίχος γίνεται πίνακας

Με την ιστορία ενός πίνακα ασχολείται στο σημερινό επεισόδιο της «Ιστορίας της Κυριακής» η Ελίνα Φαρσάρη. Ο λόγος για την «Ψυχή του ρόδου» του Τζον Γουίλιαμ Γουότερχάουζ που δέχθηκε επιρροές από τους προραφαηλίτες ζωγράφους και τον σύγχρονό του ιμπρεσιονισμό. Ο δημιουργός που είχε χαρακτηριστεί ως ο «ζωγράφος των μαγισσών και των νεράιδων» αντλεί από έναν και μόνο στίχο του ποιήματος «Μωντ» του...