podlist.gr

Ο Ισαάκ Γιουσουρούμ και οι Εβραίοι της Αθήνας

Στην καθομιλουμένη, ως «γιουσουρούμ» περιγράφουμε αντικείμενα παλιά, μεταχειρισμένα, άνευ σημαντικής αξίας. Ενίοτε, επίσης, χρησιμοποιούμε τη λέξη αναφερόμενοι σε παλιατζίδικα ή υπαίθριες αγορές. Πόσοι πραγματικά γνωρίζουμε πως Γιουσουρούμ ήταν το επώνυμο ενός πολύτεκνου Εβραίου παλαιοπώλη, που λίγο μετά την Επανάσταση ξεκίνησε με ένα κατάστημα ρούχων στη γωνία Καραϊσκάκη και Ερμού; Και πόσοι άραγε γνωρίζουμε πως αυτές τις ημέρες του χρόνου οι Εβραίοι της πόλης μας γιορτάζουν το Χανουκά;

Στο podcast ακούγεται το παραδοσιακό σεφαραδίτικο τραγούδι «Adio Kerida» που ερμηνεύει η Yasmin Levy.

Περισσότερα επεισόδια

Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Το καλοκαίρι του 416 π.Χ, οι Αθηναίοι αποφασίζουν να εκστρατεύσουν στη Μήλο, με πολύ μεγάλη στρατιωτική δύναμη, με στόχο να εκβιάσουν τη Μήλο ώστε να ενταχθεί στην Αθηναϊκή συμμαχία. Ωστόσο, η ίδια θέλει να κρατήσει μια ουδέτερη στάση κι αυτό θίγει το κύρος των Αθηναίων, οι οποίοι δεν μπορούν να ανεχτούν πως δεν μπορούν να υποτάξουν ένα μικρό και ανίσχυρο νησί.Γιατί ο διάλογος των Μηλίων με...

Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ενάμιση χρόνο πριν την αυτοκτονία της, στις 2 Μαΐου του 1941, η Πηνελόπη Δέλτα ολοκληρώνει το τελευταίο της έργο, τις «Ρωμιοπούλες». Η ίδια ζητά να εκδοθεί αργότερα, μετά από τα υπόλοιπα μυθιστορήματα και τις «Αναμνήσεις» της. Οι «Ρωμιοπούλες» κυκλοφορούν 75 χρόνια μετά τη συγγραφή τους, το 2014, από τις εκδόσεις Ερμής και αποτελούν το μεγαλύτερο και πιο «ενήλικο» μυθιστόρημα της Δέλτα. Αλλά...

Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Πώς ορίζεται το γκροτέσκο στο πλαίσιο της αρχαιοελληνικής τέχνης και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του; Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή υλικά που προωθούν την συγκεκριμένη αισθητική; Ποια είναι η σχέση μεταξύ του γκροτέσκου και του άσχημου στα ειδώλια; Πώς αντιλαμβάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες την έννοια του "άσχημου" και πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στην παραγωγή των ειδωλίων;Πώς επηρεάζει...