podlist.gr

Τι κάνει τα Μανιάτικα τόσο ξεχωριστά σε σχέση με άλλες γειτονιές του Πειραιά;

Πώς και γιατί εγκαταστάθηκαν οι Μανιάτες στον Πειραιά; Ισχύει ότι το έθιμο της μανιάτικης βεντέτας «ευδοκιμούσε» και στα Μανιάτικα; Ποια είναι τα πιο εμβληματικά περιστατικά στην ιστορία των Μανιάτικων; Και ποια είναι τα τοπόσημα της περιοχής που πολύ σύντομα θα αποκτήσει τον δικό της σταθμό Μετρό;

Σε όλα αυτά τα ερωτήματα απαντά η Μαρία Σαμπατακάκη, ιστορικός και εισηγήτρια της έννοιας και πρακτικής της «Δημόσιας και Εφαρμοσμένης» Ιστορίας στην Ελλάδα. Είναι δημιουργός του «hιστορισταί» του γραφείου-δικτύου που εκπονεί προγράμματα αξιοποίησης της πρωτογενούς ιστορικής έρευνας με στόχο την παραγωγή προϊόντος στον επιχειρηματικό, πολιτιστικό και τουριστικό τομέα. Το «hιστορισταί» έχει συνεργαστεί με σειρά φορέων, ιδρυμάτων, πανεπιστημίων και επιχειρηματικών ομίλων προς αυτή την κατεύθυνση. Η δουλειά της αποτυπώνεται σε μια εργογραφία που περιλαμβάνει κινηματογραφικές παραγωγές, δράσεις και ψηφιακές εφαρμογές, εργαστήρια, αρθρογραφία και βιβλιογραφία.

Η κ. Σαμπατάκη συμμετέχει και στο Maniatika Dark, ένα ψηφιακό πρόγραμμα που σκοπεύει να αναδείξει πτυχές της ιστορίας της συνοικίας των Μανιάτικων κατά τα τέλη του 19ου αιώνα έως και τον μεσοπόλεμο μέσα από την αφήγηση της ζωής των ανθρώπων της συνοικίας, πώς και γιατί ήρθαν, ποιες συνήθειες μετέφεραν, τις συνθήκες εργασίας τους, τη δύσκολη ζωή τους, το πως εξελίχθηκε ο οικισμός τους.

Περισσότερα επεισόδια

Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Πώς ορίζεται το γκροτέσκο στο πλαίσιο της αρχαιοελληνικής τέχνης και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του; Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή υλικά που προωθούν την συγκεκριμένη αισθητική; Ποια είναι η σχέση μεταξύ του γκροτέσκου και του άσχημου στα ειδώλια; Πώς αντιλαμβάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες την έννοια του "άσχημου" και πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στην παραγωγή των ειδωλίων;Πώς επηρεάζει...

Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Kατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής (1941–1944), η καθημερινότητα στην Αθήνα ήταν ένας αγώνας για επιβίωση. Ο λιμός του χειμώνα 1941-42 κόστισε τη ζωή σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, κυρίως λόγω της επίταξης τροφίμων από τις δυνάμεις Κατοχής, της καταστροφής των υποδομών και της διακοπής των εμπορικών ροών. Οι κάτοικοι προσπαθούσαν να επιβιώσουν μέσω ανταλλαγών προϊόντων, εξορμήσεων στην...

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ο λαγός υπήρξε ένα σημαντικό και πολυδιάστατο σύμβολο στην αρχαία Αθήνα, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στην τέχνη και τις αντιλήψεις περί θανάτου. Στο απόσπασμα από το «Κυνηγετικόν» του Ξενοφώντα, περιγράφεται αναλυτικά το κυνήγι λαγών, η χρήση σκύλων και παγίδων και ο παιδαγωγικός ρόλος της δραστηριότητας αυτής, καθώς εκπαίδευε τους νέους στην αντοχή, την ταχύτητα και το ήθος του...