podlist.gr

Πώς έγινε ποδηλατικός «παράδεισος» το Άμστερνταμ, πώς γίνεται ποδηλατούπολη το Παρίσι

Με τη χορηγία της Kineo

Μετακινήσου αλλιώς, με ποδήλατο, με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, πεζή, και κάνε την Αθήνα μια πόλη φιλική. Μετακινούμαστε αλλιώς, οφελούμε το περιβάλλον, τον εαυτό μας, τους άλλους και... την τσέπη μας.

Tο 7ο επεισόδιο της σειράς Podcast της Αthens Voice «Μετακινήσου αλλιώς» κάνει focus σε δύο ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις που έχουν προχωρήσει σε ριζικές αλλαγές στον αστικό σχεδιασμό τους δίνοντας χώρο σε πεζούς, ποδήλατα, δημόσιες συγκοινωνίες. Η μία το έπραξε πριν από περίπου 50 χρόνια η δεύτερη το κάνει τώρα αλλά με μεγάλη ταχύτητα και επιμονή.

O Mάνος Χαραλαμπάκης ρωτάει «Πώς έγινε ποδηλατικός "παράδεισος" το Άμστερνταμ, πώς γίνεται ποδηλατούπολη το Παρίσι;». Και ο καλεσμένος του, ο CEO και ιδρυτής της Κineo, Αδάμ Μαρκάκης, εξηγεί με στοιχεία, data και αριθμούς ότι το Άμστερνταμ δεν ήταν πάντα ένας ποδηλατικός «παράδεισος». Αυτός είναι ένας μύθος. Η ολλανδική πόλη είχε κάνει κι αυτή από τη δεκαετία του ’50 τη μεγάλη στροφή στο αυτοκίνητο που ήταν κυρίαρχο στην πόλη. Όλα όμως άρχισαν να αλλάζουν από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 με τα τροχαία δυστυχήματα και τους θανάτους παιδιών στον δρόμο και την πετρελαϊκή κρίση. Οι δημοτικές αρχές και η κυβέρνηση της  Ολλανδίας πήραν μέτρα για την προστασία των πεζών, έδωσαν χώρο για το ποδήλατο, επανασχεδίασαν την πόλη. Και όλα αυτές οι αλλαγές επισημαίνει ο κ. Μαρκάκης δεν έμειναν εκεί. Εμπλουτίζονται με νέα πρωτοποριακά σχέδια. Δίνει επίσης πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για το Παρίσι – μία μεγαλούπολη που έχει πολλά κοινά στοιχεία με την Αθήνα, από πλευράς ορφολογίας, κυκλοφορίας αυτοκινήτων – το οποίο όμως μεταμορφώνεται με σειρά παρεμβάσεων, όπως είναι ζώνες ήπιας κυκλοφορίας, ο περιορισμό του Ι.Χ. αυτοκινήτου από το Κέντρο, το εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατόδρομων, οι πεζοδρομήσεις.

Τονίζει ακόμη πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν για την εδραίωση τέτοιων αλλαγών τα οχήματα μικροκινητικότητας, τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα πατίνια και ποια είναι τα οφέλη αυτής της μετακίνησης για τους κατοίκους και την πόλη. 

Περισσότερα επεισόδια

Οδηγοί λεωφορείων μπήκαν στη θέση ποδηλατών - Ένα βιωματικό σεμινάριο

Όταν οδηγούμε, μοιραζόμαστε τον δρόμο; Μήπως νομίζουμε ότι πρέπει πάντα οι άλλοι να μας παραχωρούν προτεραιότητα; Διευκολύνουμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς; Και επίσης τα λεωφορεία προσέχουν τους ποδηλάτες; Σε όλα τα παραπάνω, δηλαδή στη σημασία της αρμονικής συνύπαρξης των οχημάτων στον δρόμο αλλά και για την αναγκαιότητα να «μπαίνουμε στη θέση του άλλου» απαντούν ο Τάκης Ξουρής, επιχειρησιακός...

Ο εκπαιδευτικός και οι μαθήτριες που διδάσκουν οδική ασφάλεια και πώς να μετακινούμαστε αλλιώς

Τα παιδιά θέλουν μία πόλη όπου οι πεζοί, οι πολίτες με αναπηρία, οι ποδηλάτες, οι γονείς με παιδικά καρότσια δεν θα κινδυνεύουν από τις υψηλές ταχύτητες των ΙΧ και από τα παρκαρισμένα οχήματα. Το πολύ ελπιδοφόρο είναι μάλιστα πως οι μαθητές δεν μένουν άπραγοι. Διεκδικούν με πράξεις μία βιώσιμη πόλη.Στο 27ο επεισόδιο του Podcast της Αthens Voice «Μετακινήσου αλλιώς» καλεσμένοι του Μάνου...

Λιγότερο αυτοκίνητο για πιο «δροσερές» πόλεις

Το ξέρετε ότι τα ΙΧ αυτοκίνητα συμβάλλουν σημαντικά όχι μόνο στην αέρια ρύπανση μίας πόλης αλλά και στην αύξηση της θερμοκρασίας της; Κι αυτό διότι παράγουν θερμότητα. Το ξέρετε, αλλά δεν του έχετε δώσει τόσο σημασία. Όσο πιο επιβαρυμένη είναι μία περιοχή από έντονο μποτιλιάρισμα, τόσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία. Nα γιατί η Αθήνα μετατρέπεται σε… καμίνι! Όλα τα παραπάνω τα εξηγεί με εύληπτο...