podlist.gr

Podpourri
Podpourri

Podcast - Πώς μπορούμε να «σώσουμε» κτίρια της Αθήνας με αρχιτεκτονική αξία που είναι έτοιμα για κατεδάφιση; Η αρχαιολόγος Ειρήνη Γρατσία μιλάει για τη "MONUMENTA"

«Tα κτίρια είναι ιστορίες»: H Ειρήνη Γρατσία, αρχαιολόγος και συντονίστρια της MONUMENTA μιλάει στον Στέλιο Παρρή σε ένα podcast - αρχιτεκτονικό «ταξίδι» στην ιστορία και στα κτίρια της Αθήνας. Aπό τα νεοκλασικά κτίρια της Αθήνας, τον ρυθμό που κυριαρχεί μέχρι τις αρχές του 20ού αιών​α συζητούν για τον εκλεκτικισμό μέχρι το 1930, ​φτάνοντας στα διαμάντια του μπαουχάους - του μοντέρνου κινήματος​- μέχρι το μπετόν αρμέ: από το 1910 έως και την αντιπαροχή, η οποία ανέβασε τον συντελεστή δόμησης και γέννησε τεράστιες πολυκατοικίες​, με την περίοδο της Χούντας να έχουμε μαζικές κατεδαφίσεις.

​«Πόσο όμορφη είναι η Αθήνα μέσα από τα κτίρια της αλλά κυρίως τους ανθρώπους της και τις ιστορίες τους​ διασώζοντας τις προσωπικές μαρτυρίες​». Η Ειρήνη Γρατσία μιλάει για τη ΜΟΝUΜΕΝΤΑ ​​κ​αι ποια είναι η διαδικασία για να απευθυνθούμε σ​ε αυτήν , ώστε να διαφυλάξει κατεδαφίσεις κτιρίων που έχουν αρχιτεκτονική αξία:   ​«Κατεδαφίζονται τα πάντα​... φεύγει η αρχιτεκτονική που χρονολογείται στις δεκαετίες του '20 και του '30 και μεταπολεμικά, όλες οι ισόγειες, δι​ώροφες κατοικίες ακόμα και τα νεοκλασικά κατεδαφίζονται χωρίς αιδώ, στο πλαίσιο της αντιπαροχής, της ανοικοδόμησης χωρίς να έχουμε αποφασίσει ως πολιτεία τι θέλουμε να σώσουμε από αυτό το απόθεμα που δεν έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο​», μοιράζεται στο podcast.​ ​«Έχουν σωθεί κτίρια όταν υπάρχει έντονη η αντίδραση του κόσμου».

​«Για την καταγραφή των κτιρίων της Αθήνας που χτίστηκαν ​κ​ατά την περίοδο 1930 - 1940, μέσα σε τρία χρόνια είναι 11.500 χιλιάδες κτήρια, δεν είναι ούτε το 20% όσων είχαν κτιστεί. Έχουν κατεδαφιστεί τουλάχιστον 80.000 κτίρια​». ​Στο podcast γίνεται αναφορά στα προσφυγικά της Αλεξάνδρας και στα αρχιτεκτονικά διαμάντια του Κολωνού, του Πειραιά, τα Ιλίσσια και τις ιστορίες τους μέσα από τους ανθρώπους της​.​   ​«​Η εργολαβική διαχείριση κι εκμετάλλευση της γης που θα καθορίσει τη μορφή της πόλης, την κατέστρεψε την Αθήνα αυτό μεταπολεμικά κι έρχεται να την καταστρέψει και τώρα​. Δεν είναι θέμα ιστορικότητας αλλά κι επιβίωσης στο θέμα της κλιματικής αλλαγής​».  

ΜΟΝUΜΕΝΤΑ προστατεύει τη φυσική και αρχιτεκτονική κληρονομιά Ελλάδας και Κύπρου με δράσεις που περιλαμβάνουν παρεμβάσεις για την προστασία των μνημείων, των ιστορικών κτηρίων και του τοπίου, με ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης. Δημιουργούν μητρώο κτιρίων από την επιτόπια καταγραφή, τη βιβλιογραφική και αρχειακή έρευνα, συγκεντρώνοντας φωτογραφίες, σχέδια και προφορικές μαρτυρίες για την ιστορία των κτηρίων, ακόμα και των κατεδαφισμένων.

Πηγή: https://podpourri.castos.com/episodes/podcast-pws-mporoume-na-swsoyme-ktiria-tis-athinas-me-arkhitektoniki-aksia-poy-inai-etoima-ghia-katedafisi-h-arkhaiologhos-eirini-gratsia-milaei-ghia-ti-monumenta

Περισσότερα επεισόδια

podcast – 100 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη: Ο Μίλτος Λογιάδης θυμάται την πρώτη του συνάντηση με τον Μίκη

Ο Αλέξανδρος Χαρκιολάκης και η Βάλια Βράκα συνομιλούν με τον Μίλτο Λογιάδη στο podcast της σειράς 100 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη που ετοίμασαν το ελculture και ο Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής. Ο Μίλτος Λογιάδης θυμάται την πρώτη του συνάντηση με τον Μίκη, μας μιλάει για τη μουσική του που έχει διευθύνει και μας αποκαλύπτει ποιο έργο θα έπαιρνε μαζί του σε ένα έρημο νησί για να...

podcast - Η Γεωργία Μαυραγάνη, η Μαριάννα Καβαλλιεράτου, η Μαρίνα Παπούλια και ο Ιάσονας Στασινός συζητούν για τις «Περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων»

«Πώς μπορώ να είμαι η λάθος Αλίκη όταν αυτό είναι το δικό μου όνειρο;» Όλα ξεκίνησαν μια ζεστή, βαρετή μέρα. Ήταν εκείνη την ημέρα που η Αλίκη, και εμείς μαζί της, πέσαμε …στην κουνελότρυπα. Και τότε άρχισαν όλα… και από εκείνη τη στιγμή… δεν σταμάτησαν ... ποτέ… Κι έπεφτε η Αλίκη έπεφτεΚι έπεφτε η Αλίκη έπεφτε«Υπολογίζω ότι θα πρέπει να βρίσκομαι κοντά στο κέντρο της Γης»Κι έπεφτε η Αλίκη...

podcast - Ο Xάρης Φραγκούλης για τον Φάουστ στο Εθνικό Θέατρο: «Ο άνθρωπος είναι έτσι φτιαγμένος: Να βρίσκει τη χαρά μέσα από τον άλλον»

Μετά την περσινή, σημαντική του θεατρική διαδρομή, ο ιδιοσυγκρασιακός «Φάουστ» σε σύλληψη και σκηνοθεσία του Άρη Μπινιάρη άνοιξε φέτος την αυλαία της Κεντρικής Σκηνής του Εθνικού θεάτρου - Κτήριο Τσίλλερ για έναν δεύτερο κύκλο παραστάσεων. Τον ομώνυμο ρόλο επωμίζεται ο Χάρης Φραγκούλης. Καταιγιστικά αυθόρμητος, αφοπλιστικά ειλικρινής, καλλιτεχνικά ουσιαστικός και αδιαπραγμάτευτα ανθρώπινος...