podlist.gr

Radio Lifo
Radio Lifo

Η διχασμένη Ελένη

Ο Σεφέρης δεν ήταν ο πρώτος που είδε στην ωραία Ελένη ένα μοιραίο σύμβολο για τις συλλογικές αυταπάτες μας. Από την αρχαιότητα ήδη απασχολούσε τους ποιητές η μορφή της, συγκεντρώνοντας γύρω της ένα πλήθος υμνητών αλλά και επικριτών.
 

Στον Ευριπίδη, η Ελένη έχει διττή ύπαρξη: ζει ταυτόχρονα στον κόσμο της πραγματικότητας και της ψευδαίσθησης. Στην Τροία έχει πάει το είδωλο. Η αληθινή, σάρκινη Ελένη ζει στην Αίγυπτο. Εκεί την συναντούμε να εκφράζει την αγωνία της σχετικά με το βαθύ χάσμα ανάμεσα στο ντροπιασμένο όνομά της, «ὄνομα δυσκλεὲς», και το σώμα της, το οποίο επιθυμεί να διατηρήσει αγνό, να το προφυλάξει από τις ορέξεις του Αιγύπτιου βασιλιά.

Αυτή η αντιπαράθεση ανάμεσα στο «όνομα» και στο «σώμα» ή στο «πράγμα» (και οι δύο λέξειςχρησιμοποιούνται στο κείμενο), επανέρχεται εμμονικά σχεδόν στο προσκήνιο. Πώς μπορούν, λοιπόν,να συναρμοσθούν αυτά τα δύο: το όνομα και το σώμα; Πώς μπορούν να εναρμονιστούν ξανά, ώστε η διχασμένη ύπαρξη να βρει την πολυπόθητη ενότητά της;

Περισσότερα επεισόδια

Μπορεί ένας ψυχοθεραπευτής χωρίς αναπηρία να στηρίξει ουσιαστικά ΑμεΑ;

Mπορεί ένας θεραπευτής χωρίς προσωπική εμπειρία αναπηρίας να κατανοήσει ουσιαστικά τις ανάγκες και τις προκλήσεις ενός ΑμεΑ; Και, αντίστροφα, αποτελεί πλεονέκτημα ή περιορισμό το να έχει ο ίδιος αναπηρία; Στο νέο επεισόδιο, η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν κατά πόσο το βίωμα είναι αναγκαίο εργαλείο στη θεραπευτική διαδικασία ή αν η επιστημονική γνώση, η ενσυναίσθηση και η...

Ζώντας με τυφλοκώφωση: Η καθημερινότητα, η επικοινωνία και τα εμπόδια στην Ελλάδα σήμερα

Η τυφλοκώφωση είναι μια σύνθετη αναπηρία που συνδυάζει προβλήματα όρασης και ακοής, όχι απαραίτητα σε απόλυτο βαθμό. Ένα άτομο μπορεί να έχει ένα ποσοστό όρασης ή ένα ποσοστό ακοής, αλλά να μην μπορεί να στηριχτεί σε καμία από τις δύο αισθήσεις. Αυτό επηρεάζει την επικοινωνία, την πρόσβαση στην πληροφορία, την κοινωνική ζωή και την καθημερινότητά του. Δεν έχουν όλα τα άτομα με τυφλοκώφωση τις...

«Ανδρομάχη»: Το τέλος της τραγωδίας

Στην «Ανδρομάχη», η κεντρική ηρωίδα, σκλάβα πλέον στο παλάτι του Νεοπτόλεμου, αγωνίζεται να σώσει τη ζωή της –και αυτή του νόθου γιου της– από το εκδικητικό μένος της Ερμιόνης και του πατέρα της Μενελάου. Ενώ, όμως, μοιάζει να είναι αυτή η κεντρική υπόθεση του έργου, στην πορεία ο Ευριπίδης τραβά το χαλί κάτω από τα πόδια μας κι «εξαφανίζει» την Ανδρομάχη. Δεν πρόκειται, όπως αρχικά φαίνεται,...