podlist.gr

ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ-ΗΡΟΔΟΤΟΣ-ΚΛΕΙΩ.2022-09-24.100228

ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΑΛΙΚΑΡΝΑΣΣΕΩΣ

ΒΙΒΛΙΟΝ Α ΚΛΕΙΩ

Αυτή εδώ είναι η ιστορική έρευνα του Ηροδότου του Αλικαρνασσέως·

σκοπός της είναι να μη λησμονηθούν με την πάροδο των χρόνων τα έργα των ανθρώπων,

μήτε να μείνουν άδοξα έργα μεγάλα και θαυμαστά, άλλα από τα οποία επετέλεσαν οι

Έλληνες και άλλα οι βάρβαροι, και, τέλος για να γίνουν γνωστά τα αίτια του

μεταξύ τους πολέμου.

1.            Οι Πέρσες λόγιοι λέγουν ότι αίτιοι της συγκρούσεως ήσαν οι Φοίνικες- εκείνοι δηλαδή πού από την λεγόμενη Ερυθρά θάλασσα  ήλθαν σ’ αυτήν εδώ την θάλασσα, εγκαταστάθηκαν στον χώρο, τον οποίο ακόμη και τώρα κατοικούν, και αμέσως επιδόθηκαν σέ μακρινά ταξίδια- μεταφέροντας λοιπόν φορτία εμπορευμάτων από την Αίγυπτο και την Ασσυρία, τα πήγαιναν και στην άλλη χώρα, και μάλιστα στο Άργος,

-το Άργος κατά την εποχή εκείνη υπερείχε όλων των άλλων πόλεων της χώρας, η οποία σήμερα ονομάζεται Ελλάς  -. Όταν λοιπόν έφθασαν οι Φοίνικες στο Άργος, άρχισαν να πουλούν τα εμπορεύματα τους. Κατά την πέμπτη όμως η έκτη ημέρα μετα την άφιξη τους, ενώ τα είχαν ξεπουλήσει σχεδόν όλα, κατέβηκαν στην παραλία πολλές άλλες γυναίκες κι ανάμεσα τους η θυγατέρα του βασιλιά» το όνομα της ήταν εκείνο, με το οποίο την αποκαλούν και οι «Έλληνες, Ιώ του ’Ίναχου .

Αυτές στάθηκαν κοντά στην πρύμνη του πλοίου, για να αγοράσουν όσα από τα εμπορεύματα επιθυμούσαν περισσότερο- τότε οι Φοίνικες, ύστερα από συνεννόηση όρμησαν επάνω τους. Οι  περισσότερες από τις γυναίκες κατόρθωσαν να ξεφύγουν, την Ιώ όμως την άρπαξαν μαζί με άλλες γυναίκες- αφού λοιπόν τις έβαλαν στο πλοίο, ξεκίνησαν αμέσως και έφυγαν για την Αίγυπτο.

2.            Κατ’ αυτόν τον τρόπο, λέγουν οι Πέρσες, έφθασε η Ιώ στην Αίγυπτο και όχι όπως διηγούνται οι Φοίνικες . Και αυτό ήταν το πρώτο από τα αδικήματα. Μετα από αυτά λένε ότι κάποιοι Έλληνες (δεν έχουν να μάς αφηγηθούν το όνομα τους) πήγαν στην Τύρο της Φοινίκης και άρπαξαν την θυγατέρα του βασιλιά, Ευρώπη  -πιθανόν αυτοί να ήσαν Κρήτες. Και αυτά λέγουν ότι ισοψηφήσαν την αδικοπραξία. Ύστερα από τα γεγονότα αυτά, λέγουν ότι οι Έλληνες ήσαν εκείνοι πού έγιναν αίτιοι της δεύτερης αδικίας. Διότι, αφού κατέπλευσαν με πολεμικά πλοία στην Αία της Κολχίδος και τον Φάσι ποταμό, από εδώ, αφού πραγματοποίησαν τους άλλους σκοπούς για τους οποίους πήγαν, άρπαξαν την θυγατέρα του βασιλιά, Μήδεια . Ο βασιλιάς των Κόλχων έστειλε τότε κήρυκα στην Ελλάδα και ζητούσε ικανοποίηση για την αρπαγή και απαιτούσε την επιστροφή της θυγατέρας του. Οι Έλληνες όμως αποκρίθηκαν πως ούτε εκείνοι έδωσαν σέ αυτούς ικανοποίηση για την αρπαγή της Ιούς από το Άργος, έτσι λοιπόν και αυτοί δεν πρόκειται να δώσουν ικανοποίηση για την απαγωγή της Μήδειας. 

3.            Κατά την επόμενη γενεά, σύμφωνα με την παράδοση, ο υιός του Πριάμου ’Αλέξανδρος, πού είχε ακούσει τις διηγήσεις αυτές, θέλησε να αποκτήσει και αυτός γυναίκα δι’ απαγωγής, με την βεβαιότητα ότι δεν πρόκειται να λογοδοτήσει- διότι ούτε και οι προηγούμενοι έπαθαν τίποτε. ’Έτσι λοιπόν, όταν εκείνος άρπαξε την Ελένη, οι «Έλληνες αποφάσισαν πρώτα να στείλουν εκπροσώπους για να ζητήσουν πίσω την Ελένη, καθώς και ικανοποίηση για την αρπαγή. Εκείνοι όμως, προφασιζόμενοι τα προηγηθέντα γεγονότα και επικαλούμενοι την αρπαγή της Μήδειας, για την οποία δεν λογοδότησαν οι «Έλληνες ούτε επέστρεψαν την Μήδεια, έλεγαν ότι ούτε είχαν το δικαίωμα να απαιτούν ικανοποίηση από τους άλλους.

4.            Μέχρι λοιπόν τότε, λέγουν οι Πέρσες, αρπαγές μόνον γίνονταν και από τις δύο πλευρές- από τότε όμως και μετα οι «Έλληνες υπήρξαν αναμφισβήτητα οι αίτιοι. Διότι πρώτοι αυτοί άρχισαν να εκστρατεύουν στην Ασία παρά εκείνοι στην Ευρώπη. ’Έλεγαν ακόμη ότι η αρπαγή γυναικών είναι έργο αδίκων ανθρώπων, ενώ η μετα την αρπαγή επίμονη...

Πηγή: https://staging2.angeligeorgia.gr/-2022-09-24100228

Περισσότερα επεισόδια

Η Γδυμνοπουκαμισάκη, παραδοσιακό ελληνικό παραμύθι

Ήτανε μια γριά και μαγέρευε απ’ όξω με φουφού κι ήτανε ένα βασιλόπουλο ψηλά στο μπαλκόνι.Το λοιπόν, πέφτει το χρυσό μήλο από το χέρι του κι έπεσε απάνω στη φουφού κι ετσάκισε της γριάς το τσουκάλι. Κι εκείνο το τσουκάλι έπεσε στα πόδια της και τη ζεμάτισε. Από τον πόνο που άκουσε είπε: « Ουχ! που άλλη να μην ήτανε γυναίκα σου, παρά η Γδυμνοπουκαμισάκη».Τότε το βασιλόπουλο έφυγε κι επήρε τα όρη...

Τι είναι τα Εγρηγορότα;

Η λέξη ἐγρήγορα ή ἐγρηρότα προέρχεται από το ρήμα ἐγείρω ή ἐγρηγόρηκα (τετελεσμένος χρόνος του «γρηγορώ» = αγρυπνώ, είμαι σε εγρήγορση).Στην ονομαστική, ουσιαστικοποιείται το επίθετο «ἐγρηρότες», πληθυντικός του μετοχικού τύπου. Πρωτοσυναντάται στην απόκρυφη παράδοση και τους μυστικιστικούς κύκλους της ύστερης αρχαιότητας και του Μεσαίωνα. Η έννοια απαντάται ήδη στην αρχαία απόκρυφη γραμματεία,...

Οι τρεις τάξεις στην Πολιτεία του Πλάτωνα

(Μια ψυχή, μια πόλη, μία αρμονία)Ο Πλάτωνας, αναζητώντας τη φύση της δικαιοσύνης, προτείνει κάτι ριζοσπαστικό: για να καταλάβουμε τι σημαίνει «δίκαιος άνθρωπος», πρέπει πρώτα να δούμε τι σημαίνει δίκαιη πόλη. Η ψυχή και η πολιτεία είναι σαν καθρέφτες που αντικατοπτρίζουν ο ένας τον άλλο.Για να το πετύχει αυτό, φτιάχνει ένα μοντέλο ιδανικής πολιτείας, που στηρίζεται σε τρεις βασικές τάξεις: τους...