podlist.gr

ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ-ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΙΝΔΙΑΝΩΝ-2022-09-03

Η αφήγηση γύρω από τη φωτιά το βράδυ ήταν ένα βασικό στοιχείο της κουλτούρας των Ινδιάνων και όχι μόνο για λόγους ψυχαγωγίας και δεσίματος της κοινότητας. Η αφήγηση μύθων και παραμυθιών ήταν η παράδοση από γενιά σε γενιά της ιστορίας τους που, καθώς δεν είχαν γραφή, μεταφέρονταν από στόμα σε στόμα. Ήταν επίσης η παράδοση της γνώσης τους, του πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος. Η αφήγηση ήταν μέσο διαπαιδαγώγησης και μετάδοσης αξιών. Και γι’ αυτό, η κάθε φυλή είχε τις δικές της ιστορίες, και αυτές οι ιστορίες ήταν που την έκαναν μοναδική. Μπορεί κάποια μοτίβα να επαναλαμβάνονταν, όπως γίνεται παντού στα παραμύθια λαών μιας γεωγραφικής περιοχής, παρ’ όλα αυτά δείχνανε τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα, τους προβληματισμούς και τα κατορθώματα της φυλής που τα αφηγούνταν και όσο υπήρχαν αυτές οι ιστορίες, κρατιόταν ζωντανή και η ψυχή της φυλής. Αφού λοιπόν η εξοικείωση των παιδιών με τις προφορικές παραδόσεις και γνώσεις της φυλής ήταν βασικός σκοπός, πολλές φορές γίνονταν τέτοιες συναντήσεις για χάρη τους, προσχεδιασμένα ή αυθόρμητα, που μπορεί να κρατούσαν και μια ολόκληρη νύχτα. Οι ιστορίες άλλες φορές έδιναν αφορμές για ταύτιση με τους ήρωες, έτσι ώστε η ομάδα να γίνεται πιο θαρραλέα, πιο υπομονετική ή πιο συνεργάσιμη και άλλες φορές έδιναν παραδείγματα προς αποφυγή. Οι ιστορίες λεγόντουσαν επίσης ανάλογα με την εποχή. Κάποιοι μύθοι και παραμύθια, για παράδειγμα, λεγόντουσαν μόνο χειμώνα ή νύχτα με κρύο, όταν δεν έβγαιναν τα φίδια και οι αρκούδες. Μεταξύ του αφηγητή και αυτών που άκουγαν υπήρχε άμεση αλληλεπίδραση. Η ομάδα συμμετείχε στην αφήγηση με ήχους και φωνές, όταν θα έδινε το έναυσμα ο αφηγητής, κάτι το οποίο διαβεβαίωνε πως όλοι παρακολουθούσαν και κανείς δεν κοιμόταν. Πολλές φορές, για να διατηρήσει ζωντανό το ενδιαφέρον των ακροατών, ο αφηγητής, δεν δίσταζε να διακωμωδήσει τους αφηρημένους ακροατές. Στη φυλή των Απάτσι Τσιρικάουα, οι γέροι πριν αρχίσουν την αφήγηση (ειδικά τις περιβόητες ιστορίες με το κογιότ), έλεγαν «Σε πιάνει νύστα μεγάλη σαν λες αυτές τις ιστορίες», ενώ αντίστοιχα, όταν ήταν να αρχίσουν τις ευτράπελες ιστορίες, έλεγαν «Αν βρίσκονται άνθρωποι εδώ που οφείλουν σεβασμό ο ένας στον άλλον, σας προειδοποιώ ότι ετοιμάζομαι να πω πολύ αστείες ιστορίες». Ο αφηγητής έκανε την αφήγησή του παραστατική με κάθε τρόπο. Φωνές και σφυρίγματα ζώων και πουλιών, μιμήσεις ήχων της φύσης με αντικείμενα, όργανα ή το σώμα του. Οι κινήσεις και οι χειρονομίες του ήταν επίσης έντονες.

Πηγή: https://staging2.angeligeorgia.gr/-2022-09-03

Περισσότερα επεισόδια

🔁 Η Αιτία και το Αποτέλεσμα Κυμβάλειον

«Κάθε αιτία έχει το αποτέλεσμά της· κάθε αποτέλεσμα έχει την αιτία του. Όλα συμβαίνουν σύμφωνα με τον Νόμο· η “σύμπτωση” δεν είναι παρά το όνομα που δίνουμε σε άγνωστη αιτία». – ΚυμβάλειονΕισαγωγήΗ ζωή είναι γεμάτη φαινόμενα που μοιάζουν απροσδόκητα: συναντήσεις, «συμπτώσεις», προβλήματα, ευκαιρίες. Πόσες φορές έχουμε πει: «έτυχε», «ήταν τυχαίο», «ήταν σύμπτωση» «ήταν γραφτό»; Η καθημερινότητα...

🌙 Καμίλα Μαρία Μονφόρ – Η Βαμπίρ του Αμαζόνιου που Ίσως Ζει Ακόμα

Υπάρχουν ιστορίες που μοιάζουν με σκιά: κυλούν ανάμεσα σε μύθο και αλήθεια, ξεφεύγουν από τα βιβλία και φωλιάζουν στη συλλογική φαντασία. Μια τέτοια σκιά είναι η ιστορία της Καμίλα Μαρία Μονφόρ (Camille Marie Monfort), μιας μυστηριώδους Γαλλίδας σοπράνο του 19ου αιώνα, που το όνομά της αντηχεί σαν ξεχασμένη μελωδία στις όχθες του Αμαζονίου.Λένε πως εμφανίστηκε στη Μπελέμ (Belém – Μπελέμ) της...

⚔️Η Εκστρατεία του Θησέα κατά των Αμαζόνων

Μετά την επιστροφή του από την Κρήτη, ο Θησέας ξεκινά έναν ακόμη άθλο: την εκστρατεία κατά των Αμαζόνων. Οι Αμαζόνες ήταν ένας λαός γυναικών-πολεμιστριών που ζούσαν αυτόνομα, χωρίς άνδρες στις τάξεις τους, απορρίπτοντας τη δομή της πατριαρχικής κοινωνίας.Σύμφωνα με τον μύθο, ο Θησέας εισέβαλε στη χώρα τους και απήγαγε τη βασίλισσά τους, την Αντιόπη — αν και σε άλλες εκδοχές εκείνη τον...