podlist.gr

Εβλιά Τσελεμπή: Οι περιηγήσεις του Οθωμανού περιηγητή στην Αθήνα

Εκεί γύρω στα μέσα του 17ου αιώνα, όταν η Οθωμανική Αυτοκρατορία απλωνόταν από τη βαθιά Ανατολή ως την Ευρώπη, ένας άντρας, ο Εβλιά Τσελεμπή, ταξίδεψε στα μήκη και στα πλάτη αυτής της αχανούς έκτασης καταγράφοντας τις εντυπώσεις του σε δέκα ογκώδεις τόμους, το Σεγιαχάτ-ναμέ.

Πώς αποφάσισε να περιηγηθεί σε ολόκληρο τον γνωστό σε εκείνον κόσμο και τι τον έκανε να καταγράψει αυτή την περιπέτεια; Ποια πορεία ακολούθησε και σε ποιες περιοχές της Ελλάδας βρέθηκε; Πότε έφτασε στην Αθήνα; Πού έμεινε και με ποιους συναναστράφηκε; Επισκέφθηκε τον Παρθενώνα; Τι εντύπωση του έκανε γενικά η πόλη μας και τι μαθαίνουμε μέσα από τα γραπτά του;

Σε αυτά και ακόμα περισσότερα ερωτήματα απαντά ο Ηλίας Κολοβός. Ο κ.Κολοβός είναι αναπληρωτής καθηγητής οθωμανικής ιστορίας στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης και διευθυντής του διεθνούς μεταπτυχιακού προγράμματος στην Οθωμανική Ιστορία του ίδιου Τμήματος. Συμμετέχει στη δράση “Islamic Legacy” της Ευρωπαϊκής Συνεργασίας για την Επιστήμη και την Τεχνολογία και σε ερευνητικό πρόγραμμα του Max Planck Institute for Geoanthropology με αντικείμενο την περιβαλλοντική ιστορία. Είναι εκλεγμένος Γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου του Διεθνούς Συλλόγου Οθωμανικής Κοινωνικής και Οικονομικής Ιστορίας.

Έχει γράψει, επιμεληθεί και συνεπιμεληθεί 13 βιβλία και πλήθος άρθρων σε ελληνικές και διεθνείς δημοσιεύσεις και περιοδικά. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα κινούνται μεταξύ των πεδίων της μεσογειακής οικονομικής ιστορίας, της ιστορίας των νησιωτικών κόσμων, της ιστορίας των μεθορίων, της ιστορίας της υπαίθρου και της περιβαλλοντικής ιστορίας, καθώς και των κληρονομιών στο χώρο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Περισσότερα επεισόδια

Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Πώς ορίζεται το γκροτέσκο στο πλαίσιο της αρχαιοελληνικής τέχνης και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του; Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή υλικά που προωθούν την συγκεκριμένη αισθητική; Ποια είναι η σχέση μεταξύ του γκροτέσκου και του άσχημου στα ειδώλια; Πώς αντιλαμβάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες την έννοια του "άσχημου" και πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στην παραγωγή των ειδωλίων;Πώς επηρεάζει...

Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Kατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής (1941–1944), η καθημερινότητα στην Αθήνα ήταν ένας αγώνας για επιβίωση. Ο λιμός του χειμώνα 1941-42 κόστισε τη ζωή σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, κυρίως λόγω της επίταξης τροφίμων από τις δυνάμεις Κατοχής, της καταστροφής των υποδομών και της διακοπής των εμπορικών ροών. Οι κάτοικοι προσπαθούσαν να επιβιώσουν μέσω ανταλλαγών προϊόντων, εξορμήσεων στην...

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ο λαγός υπήρξε ένα σημαντικό και πολυδιάστατο σύμβολο στην αρχαία Αθήνα, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στην τέχνη και τις αντιλήψεις περί θανάτου. Στο απόσπασμα από το «Κυνηγετικόν» του Ξενοφώντα, περιγράφεται αναλυτικά το κυνήγι λαγών, η χρήση σκύλων και παγίδων και ο παιδαγωγικός ρόλος της δραστηριότητας αυτής, καθώς εκπαίδευε τους νέους στην αντοχή, την ταχύτητα και το ήθος του...