podlist.gr

Η αθέατη ιστορία των κτιρίων του Μουσείου Μπενάκη

Ξεκινώντας από το Κολωνάκι, θα κατηφορίσουμε την οδό Πειραιώς, έπειτα θα γυρίσουμε προς τα Πετράλωνα, τον Κεραμικό, την Ακρόπολη, για να πάμε στου Ζωγράφου, στο Παλαιό Φάληρο και να καταλήξουμε στην Κηφισιά. Γιατί; Για να μιλήσουμε για τα ξεχωριστά, ιδιαίτερα κτίρια του Μουσείου Μπενάκη στην Αθήνα.

Τι γνωρίζουμε για το κτίριο της οδού Κουμπάρη, το Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, αυτό το υπέροχο νεοκλασικό που βρίσκεται απέναντι από τον Εθνικό Κήπο;

Τι είχε στον νου ο Αντώνης Μπενάκης συγκροτώντας τη συλλογή αυτού του μουσείου, ποιες ήταν οι εμπνεύσεις του και πόσο άλλαξε το κτίριο με το όραμα του Άγγελου Δεληβορριά;

Τι ήταν το κτίριο στο οποίο στεγάστηκε το Πολιτιστικό Κέντρο του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς 138;

Τι συμβαίνει στη Νηματουργία Μέντης-Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.), όπου το Μουσείο Μπενάκη λειτουργεί έναν πυρήνα εκπαίδευσης και αναβίωσης παραδοσιακών τεχνικών ενώ υποστηρίζει σύγχρονους δημιουργούς;

Ποια είναι η ιστορία του Μουσείου Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης και πώς σχετίζεται με αυτό ο πολιτικός, συλλέκτης έργων τέχνης και ευεργέτης Λάμπρος Ευταξίας;

Κάποια από τα λιγότερα γνωστά κτίρια του Μουσείου Μπενάκη είναι αυτό της Συλλογής Βαλαδώρου που βρίσκεται στην οδό Οτρυνέων 13 στην Ακρόπολη, το εργαστήριο του Γιάννη Παππά στην οδό Ανακρέοντος 38 στου Ζωγράφου, αλλά και το Μουσείο Παιχνιδιών στη λεωφόρο Ποσειδώνος 14 στο Παλαιό Φάληρο.

Τι μαθαίνουμε για την Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου-Γκίκα; Πρόκειται για την οικία του ζωγράφου στο Κολωνάκι;

Και τέλος, τι γνωρίζουμε για την οικία της Πηνελόπης Δέλτα στην Κηφισιά, εκεί όπου η Δέλτα συνέγραψε τον «Καιρό του Βουλγαροκτόνου», τα «Μυστικά του Βάλτου», τον «Μάγκα», τον «Τρελαντώνη»;

Σε όλα αυτά τα ερωτήματα απαντά ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργης Μαγγίνης. Σπούδασε αρχαιολογία και ιστορία της τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο SOAS του Πανεπιστημίου του Λονδίνου όπου ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή. Από το 2001 διδάσκει ιστορία της βυζαντινής, της ισλαμικής και της κινεζικής τέχνης στη Βρετανία. Έχει συμμετάσχει σε αρχαιολογικές ανασκαφές στην Ελλάδα, την Κύπρο και το Όρος Σινά. Έχει εργαστεί στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, στον καθεδρικό ναό Αγίας Σοφίας Λονδίνου ως υπεύθυνος αρχείου και επιμελητής μουσείου, στην επανέκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Ιωαννίνων, καθώς και σε μουσεία στο Ηνωμένο Βασίλειο ως σύμβουλος ανάπτυξης. Έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα και τέσσερα βιβλία πάνω στην κυπριακή προϊστορία, την ισλαμική αρχιτεκτονική και τέχνη, τις σιναϊτικές σπουδές, την κινεζική και κορεατική κεραμική, τις ευρωπαϊκές διακοσμητικές τέχνες καθώς και τις κοινότητες της διασποράς των Ελλήνων και των Αρμενίων.

Περισσότερα επεισόδια

Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Η Μαρία Κάλλας, εμβληματική μορφή της όπερας, είχε ιδιαίτερο δεσμό με την Αθήνα, την πόλη όπου πέρασε τα νεανικά της χρόνια και διαμορφώθηκε καλλιτεχνικά. Εκεί έκανε τα πρώτα της βήματα στη σκηνή, καλλιεργώντας το ταλέντο της κάτω από δύσκολες κοινωνικές και ιστορικές συνθήκες. Η ελληνική πρωτεύουσα δεν ήταν μόνο η αφετηρία εκκίνησής της, αλλά και σημείο επιστροφής και αναστοχασμού. Η σχέση της...

Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Το καλοκαίρι του 416 π.Χ, οι Αθηναίοι αποφασίζουν να εκστρατεύσουν στη Μήλο, με πολύ μεγάλη στρατιωτική δύναμη, με στόχο να εκβιάσουν τη Μήλο ώστε να ενταχθεί στην Αθηναϊκή συμμαχία. Ωστόσο, η ίδια θέλει να κρατήσει μια ουδέτερη στάση κι αυτό θίγει το κύρος των Αθηναίων, οι οποίοι δεν μπορούν να ανεχτούν πως δεν μπορούν να υποτάξουν ένα μικρό και ανίσχυρο νησί.Γιατί ο διάλογος των Μηλίων με...

Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ενάμιση χρόνο πριν την αυτοκτονία της, στις 2 Μαΐου του 1941, η Πηνελόπη Δέλτα ολοκληρώνει το τελευταίο της έργο, τις «Ρωμιοπούλες». Η ίδια ζητά να εκδοθεί αργότερα, μετά από τα υπόλοιπα μυθιστορήματα και τις «Αναμνήσεις» της. Οι «Ρωμιοπούλες» κυκλοφορούν 75 χρόνια μετά τη συγγραφή τους, το 2014, από τις εκδόσεις Ερμής και αποτελούν το μεγαλύτερο και πιο «ενήλικο» μυθιστόρημα της Δέλτα. Αλλά...