podlist.gr

Η αθέατη ιστορία των κτιρίων του Μουσείου Μπενάκη

Ξεκινώντας από το Κολωνάκι, θα κατηφορίσουμε την οδό Πειραιώς, έπειτα θα γυρίσουμε προς τα Πετράλωνα, τον Κεραμικό, την Ακρόπολη, για να πάμε στου Ζωγράφου, στο Παλαιό Φάληρο και να καταλήξουμε στην Κηφισιά. Γιατί; Για να μιλήσουμε για τα ξεχωριστά, ιδιαίτερα κτίρια του Μουσείου Μπενάκη στην Αθήνα.

Τι γνωρίζουμε για το κτίριο της οδού Κουμπάρη, το Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, αυτό το υπέροχο νεοκλασικό που βρίσκεται απέναντι από τον Εθνικό Κήπο;

Τι είχε στον νου ο Αντώνης Μπενάκης συγκροτώντας τη συλλογή αυτού του μουσείου, ποιες ήταν οι εμπνεύσεις του και πόσο άλλαξε το κτίριο με το όραμα του Άγγελου Δεληβορριά;

Τι ήταν το κτίριο στο οποίο στεγάστηκε το Πολιτιστικό Κέντρο του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς 138;

Τι συμβαίνει στη Νηματουργία Μέντης-Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.), όπου το Μουσείο Μπενάκη λειτουργεί έναν πυρήνα εκπαίδευσης και αναβίωσης παραδοσιακών τεχνικών ενώ υποστηρίζει σύγχρονους δημιουργούς;

Ποια είναι η ιστορία του Μουσείου Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης και πώς σχετίζεται με αυτό ο πολιτικός, συλλέκτης έργων τέχνης και ευεργέτης Λάμπρος Ευταξίας;

Κάποια από τα λιγότερα γνωστά κτίρια του Μουσείου Μπενάκη είναι αυτό της Συλλογής Βαλαδώρου που βρίσκεται στην οδό Οτρυνέων 13 στην Ακρόπολη, το εργαστήριο του Γιάννη Παππά στην οδό Ανακρέοντος 38 στου Ζωγράφου, αλλά και το Μουσείο Παιχνιδιών στη λεωφόρο Ποσειδώνος 14 στο Παλαιό Φάληρο.

Τι μαθαίνουμε για την Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου-Γκίκα; Πρόκειται για την οικία του ζωγράφου στο Κολωνάκι;

Και τέλος, τι γνωρίζουμε για την οικία της Πηνελόπης Δέλτα στην Κηφισιά, εκεί όπου η Δέλτα συνέγραψε τον «Καιρό του Βουλγαροκτόνου», τα «Μυστικά του Βάλτου», τον «Μάγκα», τον «Τρελαντώνη»;

Σε όλα αυτά τα ερωτήματα απαντά ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργης Μαγγίνης. Σπούδασε αρχαιολογία και ιστορία της τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο SOAS του Πανεπιστημίου του Λονδίνου όπου ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή. Από το 2001 διδάσκει ιστορία της βυζαντινής, της ισλαμικής και της κινεζικής τέχνης στη Βρετανία. Έχει συμμετάσχει σε αρχαιολογικές ανασκαφές στην Ελλάδα, την Κύπρο και το Όρος Σινά. Έχει εργαστεί στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, στον καθεδρικό ναό Αγίας Σοφίας Λονδίνου ως υπεύθυνος αρχείου και επιμελητής μουσείου, στην επανέκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Ιωαννίνων, καθώς και σε μουσεία στο Ηνωμένο Βασίλειο ως σύμβουλος ανάπτυξης. Έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα και τέσσερα βιβλία πάνω στην κυπριακή προϊστορία, την ισλαμική αρχιτεκτονική και τέχνη, τις σιναϊτικές σπουδές, την κινεζική και κορεατική κεραμική, τις ευρωπαϊκές διακοσμητικές τέχνες καθώς και τις κοινότητες της διασποράς των Ελλήνων και των Αρμενίων.

Περισσότερα επεισόδια

Χώρα, Γρόττα, Μητρόπολη: Πώς ένα λιμάνι έγραψε την ιστορία της Νάξου

Η Νάξος υπήρξε ένα νησί όπου η τέχνη, η τεχνολογία και οι καθημερινές πρακτικές διαμόρφωναν μια κοινωνία υπό συνεχή μεταμόρφωση. Από τη Μητρόπολη και τη Γρόττα ως τα Ύρια και το Τσικαλαριό, οι αρχαιολογικοί χώροι αποκαλύπτουν πώς οι τεχνίτες, τα λιμάνια και οι εμπορικές επαφές συνέδεσαν το νησί με το Αιγαίο και πιθανόν με μέρη πέρα από αυτό.Η αρχαιολόγος Ξένια Χαραλαμπίδου «διαβάζει» τα υλικά...

«Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Στην αρχαία Αθήνα, ο τρόπος που οι άνθρωποι τιμούσαν τους νεκρούς τους ήταν ιδιαίτερα σημαντικός και εκφραζόταν μέσα από συγκεκριμένα ταφικά έθιμα και την τέχνη. Οι λήκυθοι, μικρά αγγεία που χρησιμοποιούνταν στην ταφή, αποτελούσαν σύμβολα μνήμης και σεβασμού προς τους αποθανόντες. Παράλληλα, οι οικογένειες εξέφραζαν την αγάπη και τη λύπη τους μέσα από μνημεία και αγάλματα που αντικατέστησαν τα...

Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο και ερευνητή Στέλιο Λεκάκη για τον ποταμό Ηριδανό, τον μικρό αλλά σημαντικό υδάτινο άξονα που επηρέασε βαθιά την εξέλιξη της αρχαίας Αθήνας.Υπήρξε καθοριστικός για την οργάνωση της πόλης: τροφοδότησε την Αγορά, όρισε συνοικίες, υπαγόρευσε τα όρια του Κεραμεικού και αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τους αρχαίους Αθηναίους. Σήμερα, αν και το μεγαλύτερο...