podlist.gr

Η κινηματογραφική ζωή των Βρετανών κατασκόπων στην Αθήνα της δεκαετίας του ’40

Υπάρχει ένα στερεότυπο για τον Βρετανό στρατιωτικό που, εν καιρώ Παγκοσμίου Πολέμου, βρίσκεται στα χαρακώματα εκτός της πατρίδας του και καθορίζει τις εξελίξεις: αυτό του Λόρενς της Αραβίας. Λευκά πουκάμισα, εξωτικά τοπία, επικές μάχες.

Θα πει κανείς, άλλος τόπος και άλλος χρόνος. Όμως κατά πόσο ισχύει η κινηματογραφική αυτή εικόνα του Βρετανού στρατιωτικού στην Αθήνα κατά τον Β’ ΠΠ;

Η Μαρία Σπηλιωτοπούλου είναι Διευθύντρια Ερευνών στο Κέντρο Έρευνας Ιστορίας Νεωτέρου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών. Είναι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας - Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Paris I-Sorbonne και είναι Διδάκτωρ του Ιστορικού-Αρχαιολογικού τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Στο Κέντρο Έρευνας Ιστορίας Νεωτέρου Ελληνισμού έχει εργαστεί στο πρόγραμμα Ιστορικής Βιβλιογραφίας του Νεωτέρου Ελληνισμού και της έκδοσης του Αρχείου Κωλέττη. Διηύθυνε το πρόγραμμα Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία στο Διαδίκτυο και διευθύνει το πρόγραμμα υποδομής Χρονολόγιο Γεγονότων του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου που αφορούν την Ελλάδα βάσει των βρετανικών αρχείων.

Περισσότερα επεισόδια

Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Πώς ορίζεται το γκροτέσκο στο πλαίσιο της αρχαιοελληνικής τέχνης και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του; Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή υλικά που προωθούν την συγκεκριμένη αισθητική; Ποια είναι η σχέση μεταξύ του γκροτέσκου και του άσχημου στα ειδώλια; Πώς αντιλαμβάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες την έννοια του "άσχημου" και πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στην παραγωγή των ειδωλίων;Πώς επηρεάζει...

Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Kατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής (1941–1944), η καθημερινότητα στην Αθήνα ήταν ένας αγώνας για επιβίωση. Ο λιμός του χειμώνα 1941-42 κόστισε τη ζωή σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, κυρίως λόγω της επίταξης τροφίμων από τις δυνάμεις Κατοχής, της καταστροφής των υποδομών και της διακοπής των εμπορικών ροών. Οι κάτοικοι προσπαθούσαν να επιβιώσουν μέσω ανταλλαγών προϊόντων, εξορμήσεων στην...

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ο λαγός υπήρξε ένα σημαντικό και πολυδιάστατο σύμβολο στην αρχαία Αθήνα, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στην τέχνη και τις αντιλήψεις περί θανάτου. Στο απόσπασμα από το «Κυνηγετικόν» του Ξενοφώντα, περιγράφεται αναλυτικά το κυνήγι λαγών, η χρήση σκύλων και παγίδων και ο παιδαγωγικός ρόλος της δραστηριότητας αυτής, καθώς εκπαίδευε τους νέους στην αντοχή, την ταχύτητα και το ήθος του...