podlist.gr

Κηπούπολη Κυπριάδου: Η «Εδέμ» της Αθήνας με τις ρομαντικές επαύλεις

Nεοκλασικά, ιδιαίτερη ρυμοτομία, πλατείες, το πάρκο Πικιώνη, η γειτονιά του Θανάση Βέγγου, του αρχαιολόγου Σπύρου Μαρινάτου, του Φώτη Κόντογλου. Σήμερα, θα αναφερόμασταν στην περιοχή πιθανώς ως Άνω Πατήσια.

Σε αυτό το επεισόδιο της «Ιστορίας μιας πόλης» η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Νίκο Βατόπουλο για τη συνοικία της Αθήνας που σχεδιάστηκε ως κηπούπολη, είχε και έχει περισσότερο πράσινο από όσο φανταζόμαστε.

Πού ακριβώς βρίσκεται η περιοχή Κυπριάδου; Από ποιες περιοχές ορίζεται; Από πού πήρε το όνομά της; Ποιος ήταν ο χαρακτήρας της περιοχής; Ήταν όντως στέκι καλλιτεχνών και ποια τα σημαντικά της τοπόσημα;

Ο Νίκος Βατόπουλος σπούδασε Κοινωνιολογία στο Deree College και ακολούθησε μεταπτυχιακά στο Reading University στο Ηνωμένο Βασίλειο σε Ευρωπαϊκές Σπουδές. Από το 1988 εργάζεται στην «Καθημερινή». Έχει αποκτήσει ειδίκευση για θέματα αθηναϊκού περιβάλλοντος. Από το 2007 ως το 2014 ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος. Έχουν εκδοθεί τα βιβλία του «Το Πρόσωπο της Αθήνας» (εκδ. Ποταμός, 2001 και 2008) και «Περπατώντας στην Αθήνα» (εκδ. Μεταίχμιο, 2018), το οποίο περιλαμβάνει επιλογή από κείμενά του στην «Καθημερινή» δημοσιευμένα στην κυριακάτικη στήλη του «Πτυχές». Το 2022 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο το τρίτο του βιβλίο με τίτλο «Ένα παιδί μεγαλώνει στην Αθήνα: 1934-1944».

Παράλληλα, ασχολείται με τη φωτογραφία. Δίνει ομιλίες με θέμα την Αθήνα και διοργανώνει περιπάτους στον αρχιτεκτονικό ιστό της πόλης.

Περισσότερα επεισόδια

Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Πώς ορίζεται το γκροτέσκο στο πλαίσιο της αρχαιοελληνικής τέχνης και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του; Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή υλικά που προωθούν την συγκεκριμένη αισθητική; Ποια είναι η σχέση μεταξύ του γκροτέσκου και του άσχημου στα ειδώλια; Πώς αντιλαμβάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες την έννοια του "άσχημου" και πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στην παραγωγή των ειδωλίων;Πώς επηρεάζει...

Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Kατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής (1941–1944), η καθημερινότητα στην Αθήνα ήταν ένας αγώνας για επιβίωση. Ο λιμός του χειμώνα 1941-42 κόστισε τη ζωή σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, κυρίως λόγω της επίταξης τροφίμων από τις δυνάμεις Κατοχής, της καταστροφής των υποδομών και της διακοπής των εμπορικών ροών. Οι κάτοικοι προσπαθούσαν να επιβιώσουν μέσω ανταλλαγών προϊόντων, εξορμήσεων στην...

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ο λαγός υπήρξε ένα σημαντικό και πολυδιάστατο σύμβολο στην αρχαία Αθήνα, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στην τέχνη και τις αντιλήψεις περί θανάτου. Στο απόσπασμα από το «Κυνηγετικόν» του Ξενοφώντα, περιγράφεται αναλυτικά το κυνήγι λαγών, η χρήση σκύλων και παγίδων και ο παιδαγωγικός ρόλος της δραστηριότητας αυτής, καθώς εκπαίδευε τους νέους στην αντοχή, την ταχύτητα και το ήθος του...