podlist.gr

O οθωμανικός ήχος της Θεσσαλονίκης

H Θεσσαλονίκη είναι αδιάρρηκτα συνδεδεμένη με την Οθωμανική Περίοδο. Στο παλίμψηστο της πόλης, το οθωμανικό στοιχείο βρίσκεται παντού. Αλκαζάρ, Μπέη Χαμάμ, Μπεζεστένι, οι κρήνες της Άνω Πόλης. Ποιο είναι το αποτύπωμά τους σήμερα, και ποια είναι η οθωμανική Θεσσαλονίκη μέσα από και πέρα από τα μνημεία της;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά αυτά τα θέματα με την Ελένη Καλλιμοπούλου και τον Παναγιώτη Πούλο.

Η Ελένη Καλλιμοπούλου είναι επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ (PhD, MMus, SOAS, University of London). Είναι συγγραφέας των βιβλίων Paradosiaka: Music, Meaning and Identity in Μodern Greece (Ashgate/Routledge, 2009), και Learning Culture through City Soundscapes – A Teacher Handbook (μαζί με τους Π. Κ. Πούλο και Κ. Κορνέτη, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, 2013), και συνεπιμελήτρια των βιβλίων Εισαγωγή στην εθνομουσικολογία (Ασίνη, 2014), Μουσικές κοινότητες στην Ελλάδα του 21ου αιώνα: Εθνογραφικές ματιές και ακροάσεις (Πεδίο, 2020) και Αντι-αρχεία: επανεξετάζοντας την ιστορία από τα κάτω (Ένωση Προφορικής Ιστορίας, 2021). Είναι ιδρυτικό μέλος της ερευνητικής ομάδας sonorCities, η οποία επικεντρώνεται στην ιστορία και εθνογραφία του ήχου και των αισθήσεων, και μέλος της διεθνούς συμβουλευτικής ομάδας του περιοδικού Ethnomusicology Forum.

Ο Παναγιώτης Κ. Πούλος είναι Επίκουρος Καθηγητής Εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (BA, PhD SOAS, Univeristy of London). Η έρευνά του επικεντρώνεται στις μουσικές παραδόσεις της Μέσης Ανατολής, στην πολιτισμική ανάλυση της μουσικής και των τεχνών της ύστερης οθωμανικής περιόδου και της Τουρκίας, και την ιστορία της καθημερινότητας των οθωμανικών πόλεων. Είναι ιδρυτικό μέλος της ερευνητικής ομάδας sonorCities και επιστημονικός υπεύθυνος των ερευνητικών προγραμμάτων Intercommunal Musical Geographies of Late Ottoman Istanbul (ΕΛ.ΙΔ.ΕΚ 2019-2022) και Histories, Spaces and Heritages at the transition from the Ottoman Empire to the Greek state (École française d’Athènes 2017-2021) (σε συνεργασία με τον Η. Κολοβό).

Είναι συγγραφέας του βιβλίου Η μουσική στον ισλαμικό κόσμο: Πηγές, θεωρήσεις, πρακτικές (Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 2015, e-book) και έχει συνεπιμεληθεί τους συλλογικούς τόμους Οθωμανικά μνημεία στην Ελλάδα: Kληρονομιές υπό διαπραγμάτερυση (Εκδόσεις Καπόν, 2023) (με τους Η. Κολοβό και Γ. Πάλλη) και Ottoman Intimacies, Balkan Musical Realities (Φινλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών, 2013) (με τους R.P. Pennanen και Aspasia Theodosiou).

Περισσότερα επεισόδια

Η γυναικεία ματιά της Νίκης Καραγάτση στο Πολυτεχνείο

Ποια ήταν η Νίκη Καραγάτση; Πότε γνωρίζεται με τον Μ. Καραγάτση; Πότε ξαναξεκινά να αφοσιώνεται στην Τέχνη της; Πώς το αντιμετωπίζει ο Μ. Καραγάτσης αυτό; Ποια η σχέση της Νίκης με τον Γιάννη Τσαρούχη και πώς την επηρεάζει; Ζούσε και εργαζόταν στην οδό Χάρητος. Ποια η σχέση της με την Αθήνα;H Πολύνα Κοσμαδάκη είναι ιστορικός τέχνης, Διδάκτωρ του Πανεπιστήμιου Paris IV-La Sorbonne. Είναι...

Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για την ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».Πότε και πού γεννιέται ο Αττίκ, και πώς έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής του; Τι γνωρίζουμε για τις σπουδές του στο Παρίσι; Ποιες οι επιρροές του; Πότε επανέρχεται στην Αθήνα;Ποια...

Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Παραπλεύρως της Μονής Δαφνίου βρίσκεται ο Διομήδειος Βοτανικός Κήπος που φιλοξενεί χιλιάδες είδη φυτών και προσφέρει μία ιστορική περιήγηση σε φυτά και βότανα, ενώ αποτελεί έναν χώρο αναψυχής αλλά και έναν πνεύμονα οξυγόνου στην πρωτεύουσα.Πότε και από ποιους διαμορφώνεται και πότε ξεκινά να λειτουργεί; Πόσο μεγάλη είναι η έκταση που καταλαμβάνει; Και τι είδους φυτά φιλοξενεί; Ισχύει ότι...