podlist.gr

O οθωμανικός ήχος της Θεσσαλονίκης

H Θεσσαλονίκη είναι αδιάρρηκτα συνδεδεμένη με την Οθωμανική Περίοδο. Στο παλίμψηστο της πόλης, το οθωμανικό στοιχείο βρίσκεται παντού. Αλκαζάρ, Μπέη Χαμάμ, Μπεζεστένι, οι κρήνες της Άνω Πόλης. Ποιο είναι το αποτύπωμά τους σήμερα, και ποια είναι η οθωμανική Θεσσαλονίκη μέσα από και πέρα από τα μνημεία της;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά αυτά τα θέματα με την Ελένη Καλλιμοπούλου και τον Παναγιώτη Πούλο.

Η Ελένη Καλλιμοπούλου είναι επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ (PhD, MMus, SOAS, University of London). Είναι συγγραφέας των βιβλίων Paradosiaka: Music, Meaning and Identity in Μodern Greece (Ashgate/Routledge, 2009), και Learning Culture through City Soundscapes – A Teacher Handbook (μαζί με τους Π. Κ. Πούλο και Κ. Κορνέτη, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, 2013), και συνεπιμελήτρια των βιβλίων Εισαγωγή στην εθνομουσικολογία (Ασίνη, 2014), Μουσικές κοινότητες στην Ελλάδα του 21ου αιώνα: Εθνογραφικές ματιές και ακροάσεις (Πεδίο, 2020) και Αντι-αρχεία: επανεξετάζοντας την ιστορία από τα κάτω (Ένωση Προφορικής Ιστορίας, 2021). Είναι ιδρυτικό μέλος της ερευνητικής ομάδας sonorCities, η οποία επικεντρώνεται στην ιστορία και εθνογραφία του ήχου και των αισθήσεων, και μέλος της διεθνούς συμβουλευτικής ομάδας του περιοδικού Ethnomusicology Forum.

Ο Παναγιώτης Κ. Πούλος είναι Επίκουρος Καθηγητής Εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (BA, PhD SOAS, Univeristy of London). Η έρευνά του επικεντρώνεται στις μουσικές παραδόσεις της Μέσης Ανατολής, στην πολιτισμική ανάλυση της μουσικής και των τεχνών της ύστερης οθωμανικής περιόδου και της Τουρκίας, και την ιστορία της καθημερινότητας των οθωμανικών πόλεων. Είναι ιδρυτικό μέλος της ερευνητικής ομάδας sonorCities και επιστημονικός υπεύθυνος των ερευνητικών προγραμμάτων Intercommunal Musical Geographies of Late Ottoman Istanbul (ΕΛ.ΙΔ.ΕΚ 2019-2022) και Histories, Spaces and Heritages at the transition from the Ottoman Empire to the Greek state (École française d’Athènes 2017-2021) (σε συνεργασία με τον Η. Κολοβό).

Είναι συγγραφέας του βιβλίου Η μουσική στον ισλαμικό κόσμο: Πηγές, θεωρήσεις, πρακτικές (Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 2015, e-book) και έχει συνεπιμεληθεί τους συλλογικούς τόμους Οθωμανικά μνημεία στην Ελλάδα: Kληρονομιές υπό διαπραγμάτερυση (Εκδόσεις Καπόν, 2023) (με τους Η. Κολοβό και Γ. Πάλλη) και Ottoman Intimacies, Balkan Musical Realities (Φινλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών, 2013) (με τους R.P. Pennanen και Aspasia Theodosiou).

Περισσότερα επεισόδια

Αρχαία Κύθνος: Η άγνωστη ιερή γη του Αιγαίου

Ποια είναι η ιστορική πορεία της πόλης της Κύθνου από την Αρχαϊκή έως τη Ρωμαϊκή περίοδο; Ποια ιερά και λατρευτικά κτίρια έχουν εντοπιστεί και ποιες θεότητες φαίνεται να λατρεύονταν; Υπάρχει κάποιο «ξεχωριστό» εύρημα; Ποια είναι η συνεισφορά των ενάλιων ερευνών στην κατανόηση των λιμενικών εγκαταστάσεων στο Μανδράκι;Οι συστηματικές ανασκαφές των τελευταίων δεκαετιών στην Κύθνο, το γραφικό νησί...

Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Η ψυχική ασθένεια στην αρχαία Αθήνα δεν ήταν απλώς ένα ιατρικό ζήτημα — ήταν πεδίο ενδιαφέροντος για γιατρούς, φιλοσόφους και καλλιτέχνες. Μέσα από ιατρικά συγγράμματα, φιλοσοφικούς διαλόγους και θεατρικά έργα, μπορούμε να ανιχνεύσουμε τον τρόπο με τον οποίο οι αρχαίοι κατανοούσαν, ερμήνευαν και απεικόνιζαν τις ψυχικές διαταραχές. Οι αντιλήψεις τους συνδύαζαν την επιστήμη με τη θρησκεία και τη...

Τα μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ποια είναι τα κύρια ορυκτά που εντοπίζονται στα μεταλλεύματα του Λαυρίου και ποια η σημασία της οξείδωσης στην εξαγωγή τους; Ποια ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά των αρχαίων μεθόδων εξόρυξης και επεξεργασίας μεταλλευμάτων στο Λαύριο; Και πώς επηρέασαν οι μεταγενέστερες φάσεις εξόρυξης (19ος και 20ος αιώνας) την ερμηνεία της αρχαίας μεταλλευτικής δραστηριότητας;Ποιος ήταν ο ρόλος του Λαυρίου στην...