podlist.gr

O οθωμανικός ήχος της Θεσσαλονίκης

H Θεσσαλονίκη είναι αδιάρρηκτα συνδεδεμένη με την Οθωμανική Περίοδο. Στο παλίμψηστο της πόλης, το οθωμανικό στοιχείο βρίσκεται παντού. Αλκαζάρ, Μπέη Χαμάμ, Μπεζεστένι, οι κρήνες της Άνω Πόλης. Ποιο είναι το αποτύπωμά τους σήμερα, και ποια είναι η οθωμανική Θεσσαλονίκη μέσα από και πέρα από τα μνημεία της;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά αυτά τα θέματα με την Ελένη Καλλιμοπούλου και τον Παναγιώτη Πούλο.

Η Ελένη Καλλιμοπούλου είναι επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ (PhD, MMus, SOAS, University of London). Είναι συγγραφέας των βιβλίων Paradosiaka: Music, Meaning and Identity in Μodern Greece (Ashgate/Routledge, 2009), και Learning Culture through City Soundscapes – A Teacher Handbook (μαζί με τους Π. Κ. Πούλο και Κ. Κορνέτη, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, 2013), και συνεπιμελήτρια των βιβλίων Εισαγωγή στην εθνομουσικολογία (Ασίνη, 2014), Μουσικές κοινότητες στην Ελλάδα του 21ου αιώνα: Εθνογραφικές ματιές και ακροάσεις (Πεδίο, 2020) και Αντι-αρχεία: επανεξετάζοντας την ιστορία από τα κάτω (Ένωση Προφορικής Ιστορίας, 2021). Είναι ιδρυτικό μέλος της ερευνητικής ομάδας sonorCities, η οποία επικεντρώνεται στην ιστορία και εθνογραφία του ήχου και των αισθήσεων, και μέλος της διεθνούς συμβουλευτικής ομάδας του περιοδικού Ethnomusicology Forum.

Ο Παναγιώτης Κ. Πούλος είναι Επίκουρος Καθηγητής Εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (BA, PhD SOAS, Univeristy of London). Η έρευνά του επικεντρώνεται στις μουσικές παραδόσεις της Μέσης Ανατολής, στην πολιτισμική ανάλυση της μουσικής και των τεχνών της ύστερης οθωμανικής περιόδου και της Τουρκίας, και την ιστορία της καθημερινότητας των οθωμανικών πόλεων. Είναι ιδρυτικό μέλος της ερευνητικής ομάδας sonorCities και επιστημονικός υπεύθυνος των ερευνητικών προγραμμάτων Intercommunal Musical Geographies of Late Ottoman Istanbul (ΕΛ.ΙΔ.ΕΚ 2019-2022) και Histories, Spaces and Heritages at the transition from the Ottoman Empire to the Greek state (École française d’Athènes 2017-2021) (σε συνεργασία με τον Η. Κολοβό).

Είναι συγγραφέας του βιβλίου Η μουσική στον ισλαμικό κόσμο: Πηγές, θεωρήσεις, πρακτικές (Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 2015, e-book) και έχει συνεπιμεληθεί τους συλλογικούς τόμους Οθωμανικά μνημεία στην Ελλάδα: Kληρονομιές υπό διαπραγμάτερυση (Εκδόσεις Καπόν, 2023) (με τους Η. Κολοβό και Γ. Πάλλη) και Ottoman Intimacies, Balkan Musical Realities (Φινλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών, 2013) (με τους R.P. Pennanen και Aspasia Theodosiou).

Περισσότερα επεισόδια

Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Πώς ορίζεται το γκροτέσκο στο πλαίσιο της αρχαιοελληνικής τέχνης και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του; Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή υλικά που προωθούν την συγκεκριμένη αισθητική; Ποια είναι η σχέση μεταξύ του γκροτέσκου και του άσχημου στα ειδώλια; Πώς αντιλαμβάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες την έννοια του "άσχημου" και πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στην παραγωγή των ειδωλίων;Πώς επηρεάζει...

Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Kατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής (1941–1944), η καθημερινότητα στην Αθήνα ήταν ένας αγώνας για επιβίωση. Ο λιμός του χειμώνα 1941-42 κόστισε τη ζωή σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, κυρίως λόγω της επίταξης τροφίμων από τις δυνάμεις Κατοχής, της καταστροφής των υποδομών και της διακοπής των εμπορικών ροών. Οι κάτοικοι προσπαθούσαν να επιβιώσουν μέσω ανταλλαγών προϊόντων, εξορμήσεων στην...

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ο λαγός υπήρξε ένα σημαντικό και πολυδιάστατο σύμβολο στην αρχαία Αθήνα, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στην τέχνη και τις αντιλήψεις περί θανάτου. Στο απόσπασμα από το «Κυνηγετικόν» του Ξενοφώντα, περιγράφεται αναλυτικά το κυνήγι λαγών, η χρήση σκύλων και παγίδων και ο παιδαγωγικός ρόλος της δραστηριότητας αυτής, καθώς εκπαίδευε τους νέους στην αντοχή, την ταχύτητα και το ήθος του...