podlist.gr

Οι Μαγεμένες της Θεσσαλονίκης: Η ταραχώδης ιστορία της αρπαγής τους

Ποιες είναι οι Μαγεμένες και από πού πήραν την ονομασία τους; Ήταν «μαγικές»; Ποιο κτίριο κοσμούσαν και πώς έμοιαζε; Πότε χρονολογούνται;

Πότε αποσπώνται και από ποιον; Τι γνωρίζουμε για όσα συνέβησαν το 1864; Από πού μαθαίνουμε για αυτές και για την ιστορία τους;

Πού βρίσκονται σήμερα; Τι σηματοδότησαν στο παρελθόν και τι σηματοδοτούν σήμερα σε σχέση με τη συλλογική μας πολιτιστική ταυτότητα;

Η Στυλιάνα Γκαλινίκη σπούδασε Αρχαιολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Έχει κάνει επίσης σπουδές θεάτρου στο θεατρικό εργαστήρι «Παράθλαση». Είναι αρχαιολόγος και προϊσταμένη του Τμήματος Συλλογών Λίθινων, Τοιχογραφιών και Ψηφιδωτών στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Έχει ασχοληθεί με την επιμέλεια εκθέσεων και την υλοποίηση δράσεων που αποσκοπούν στη δημιουργική εμπλοκή του κοινού με τα μουσειακά εκθέματα. Το επιστημονικό έργο της αφορά στην ιστορία της αρχαιολογικής έρευνας, στις κοινωνικές χρήσεις της πολιτισμικής κληρονομιάς, καθώς επίσης και σε θέματα συγκρότησης και επιτέλεσης της συλλογικής μνήμης και ταυτότητας, εστιάζοντας στις δημόσιες εκδηλώσεις τους στον αστικό χώρο. Μελέτες της έχουν παρουσιαστεί σε συνέδρια και συλλογικούς τόμους. Είναι επίσης συγγραφέας δύο λογοτεχνικών βιβλίων.

Η Εσθήρ Σολομών είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μουσειολογίας στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Σπούδασε αρχαιολογία, μουσειολογία και κοινωνική ανθρωπολογία στην Ελλάδα, την Ιταλία και τη Μεγάλη Βρετανία. Έχει εργαστεί σε μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού και έχει δημοσιεύσει βιβλία, άρθρα και μελέτες σχετικά με την επιμέλεια εκθέσεων, τον πολιτιστικό τουρισμό, τη δημόσια ιστορία, τη μουσειακή εκπαίδευση, τις υλικές αποτυπώσεις της κοινωνικής μνήμης και ταυτότητας, καθώς και τις κοινωνικές και πολιτικές χρήσεις της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Το 2018 μαζί με τη Στυλιάνα Γκαλινίκη, συνάδελφο στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, φίλη και επιστημονική συνοδοιπόρο, διοργάνωσε ένα σημαντικό συνέδριο για την ιστορία, τις σημασίες και τις χρήσεις του μνημείου των Incantadas της Θεσσαλονίκης, τα πρακτικά του οποίου δημοσιεύθηκαν το 2021 από το ΑΜΘ σε έναν τόμο αναφοράς με τον τίτλο «The work of magic arts».

Περισσότερα επεισόδια

Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Πώς ορίζεται το γκροτέσκο στο πλαίσιο της αρχαιοελληνικής τέχνης και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του; Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή υλικά που προωθούν την συγκεκριμένη αισθητική; Ποια είναι η σχέση μεταξύ του γκροτέσκου και του άσχημου στα ειδώλια; Πώς αντιλαμβάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες την έννοια του "άσχημου" και πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στην παραγωγή των ειδωλίων;Πώς επηρεάζει...

Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Kατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής (1941–1944), η καθημερινότητα στην Αθήνα ήταν ένας αγώνας για επιβίωση. Ο λιμός του χειμώνα 1941-42 κόστισε τη ζωή σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, κυρίως λόγω της επίταξης τροφίμων από τις δυνάμεις Κατοχής, της καταστροφής των υποδομών και της διακοπής των εμπορικών ροών. Οι κάτοικοι προσπαθούσαν να επιβιώσουν μέσω ανταλλαγών προϊόντων, εξορμήσεων στην...

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ο λαγός υπήρξε ένα σημαντικό και πολυδιάστατο σύμβολο στην αρχαία Αθήνα, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στην τέχνη και τις αντιλήψεις περί θανάτου. Στο απόσπασμα από το «Κυνηγετικόν» του Ξενοφώντα, περιγράφεται αναλυτικά το κυνήγι λαγών, η χρήση σκύλων και παγίδων και ο παιδαγωγικός ρόλος της δραστηριότητας αυτής, καθώς εκπαίδευε τους νέους στην αντοχή, την ταχύτητα και το ήθος του...