podlist.gr

Τζορτζ Φίνλεϊ: Ένας Σκωτσέζος φιλέλληνας ιστορικός στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Ποιος ήταν ο Τζορτζ Φίνλεϊ και τι τον έφερε στην Αθήνα του 19ου αιώνα; Πως και έγινε μόνιμος κάτοικος Αθηνών; Που έμεινε;
 

Πως βίωνε ένας Σκωτσέζος από τη Γλασκόβη την Αθήνα της εποχής; Τι τον ενοχλούσε και τι τον γοήτευε στην πόλη μας; 


Γιατί αντιπαθούσε και ήταν σε συνεχείς προστριβές με τον Όθωνα και την αυλή του; Ποια η σχέση του με την ελληνική αστική τάξη της εποχής; Γιατί αντιπαθούσε τον Σπύρο Τρικούπη; Και ποια ήταν η άποψη του για τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο ή τον Ιωάννη Κωλέττη;

Γιατί παράτησε τελικά το αγρόκτημα του στα Λιόσια; Πως το συνέδεσε με την αίσθηση της ιδιοκτησίας των νέων Ελλήνων;  

Τελικά, ήταν ένας Βρετανός στην Αθήνα, ή απλά ένας ακόμα Αθηναίος, κάποιος που, όπως και τόσοι άλλοι μετοίκησαν στην νέα πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους; 

Ο Μιχάλης Σωτηρόπουλος είναι ιστορικός της νεότερης Ευρώπης με έμφαση στη διανοητική ιστορία της Μεσογείου κατά το μακρύ 19ο αιώνα και αυτήν την περίοδο είναι Εταίρος στη Βρετανική Σχολή Αθηνών (1821 Fellow in Modern Greek Studies), και επιστημονικός υπεύθυνος του ερευνητικού προγράμματος «Unpublished Archives of British Philhellenism during the Greek Revolution, 1821-1832».

Ο Μιχάλης σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Ιστορία στο Πανεπιστήμιο του Γιορκ, στην EHESS στο Παρίσι και στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, όπου υποστήριξε και τη διδακτορική του διατριβή. Έχει διδάξει ή εργαστεί ως ερευνητής στα Πανεπιστήμια του Λονδίνου, της Οξφόρδης, στο Πρίνστον, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, και στο Πανεπιστήμιο Θράκης. Μελέτες του έχουν εκδοθεί σε διάφορες γλώσσες, σε ξένα και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους, ενώ πολύ πρόσφατα εκδόθηκε η μονογραφία του με τίτλο «Liberalism after the Revolution: The Intellectual Foundations of the Greek State, ca. 1830-1880» από το Cambridge University Press, 2023.

Περισσότερα επεισόδια

Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Πώς ορίζεται το γκροτέσκο στο πλαίσιο της αρχαιοελληνικής τέχνης και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του; Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή υλικά που προωθούν την συγκεκριμένη αισθητική; Ποια είναι η σχέση μεταξύ του γκροτέσκου και του άσχημου στα ειδώλια; Πώς αντιλαμβάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες την έννοια του "άσχημου" και πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στην παραγωγή των ειδωλίων;Πώς επηρεάζει...

Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Kατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής (1941–1944), η καθημερινότητα στην Αθήνα ήταν ένας αγώνας για επιβίωση. Ο λιμός του χειμώνα 1941-42 κόστισε τη ζωή σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, κυρίως λόγω της επίταξης τροφίμων από τις δυνάμεις Κατοχής, της καταστροφής των υποδομών και της διακοπής των εμπορικών ροών. Οι κάτοικοι προσπαθούσαν να επιβιώσουν μέσω ανταλλαγών προϊόντων, εξορμήσεων στην...

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ο λαγός υπήρξε ένα σημαντικό και πολυδιάστατο σύμβολο στην αρχαία Αθήνα, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στην τέχνη και τις αντιλήψεις περί θανάτου. Στο απόσπασμα από το «Κυνηγετικόν» του Ξενοφώντα, περιγράφεται αναλυτικά το κυνήγι λαγών, η χρήση σκύλων και παγίδων και ο παιδαγωγικός ρόλος της δραστηριότητας αυτής, καθώς εκπαίδευε τους νέους στην αντοχή, την ταχύτητα και το ήθος του...