podlist.gr

Γιατί στην Ελλάδα του 2025 είναι ταμπού ο περιορισμός του αυτοκινήτου

Στο 21ο επεισόδιο του Podcast της Αthens Voice «Μετακινήσου αλλιώς», με την υποστήριξη της ΔΕΗ, καλεσμένος του Μάνου Χαραλαμπάκη, είναι ο Δρ συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος Κωνσταντίνος Αθανασόπουλος, μέλος τη Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ, ο οποίος εξηγεί με απλό αλλά μεστό λόγο γιατί στην Ελλάδα του 2025 είναι ταμπού ο περιορισμός του αυτοκινήτου. «Ως χώρα έχουμε μία χρονοκαθυστέρηση με την οποία ακολουθούμε τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες πολιτικές. Στο εξωτερικό έχουν ζήσει τη φάση όπου το αυτοκίνητο ήταν το υπ’ αριθμόν ένα όνειρο των συγκοινωνιολόγων, των πολεοδόμων, της κοινωνίας. Αντίθετα εμείς είμαστε ακόμη σ’ αυτή την εποχή. Σιγά σιγά θα ακολουθήσουμε την παγκόσμια τάση γιατί είναι αδιέξοδο» τονίζει, προσθέτοντας: «Για την Αθήνα δε είναι ακόμη μεγαλύτερο αδιέξοδο. Οι ευρωπαϊκές και οι αμερικανικές πόλεις που τώρα πάνε προς το ποδήλατο έχουν όλες τις υποδομές για το αυτοκίνητο. Εμείς ούτε για το αυτοκίνητο δεν έχουμε…».

Επισημαίνει πως του κάνει εντύπωση το γεγονός ότι στον δημόσιο διάλογο για το κυκλοφοριακό «δεν μπαίνει καθόλου στην ατζέντα το πώς έχουν λύσει το ζήτημα οι άλλες χώρες. Το ότι έχουν περιορίσει το αυτοκίνητο και έχουν πάει σε άλλα μέσα μετακίνησης που μας δημιουργούν και μεγαλύτερη δόση ευτυχίας».

Σχολιάζει τις αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και τη μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30χλμ αναφέροντας ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά υπενθυμίζει: «Ακόμη κι αν αλλάξει ο κώδικας θα τον τηρήσουμε; Θα υπάρχουν αστυνομικοί; Θα μπει φρένο στο να παίρνει ο άλλος το αυτοκίνητο και να το χρησιμοποιεί σαν… εργαλείο αγωνίσματος»;  Γι’ αυτό υπογραμμίζει ότι το κλειδί είναι να φτιάξουμε υποδομές, όπως ποδηλατόδρομους. «Στην Ολλανδία είναι αδιανόητο ένας οδηγός αυτοκινήτου να τρέχει με μεγάλη ταχύτητα όταν ξέρει ότι υπάρχουν γύρω του πολλοί ποδηλάτες και πεζοί».

Περισσότερα επεισόδια

Οδηγοί λεωφορείων μπήκαν στη θέση ποδηλατών - Ένα βιωματικό σεμινάριο

Όταν οδηγούμε, μοιραζόμαστε τον δρόμο; Μήπως νομίζουμε ότι πρέπει πάντα οι άλλοι να μας παραχωρούν προτεραιότητα; Διευκολύνουμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς; Και επίσης τα λεωφορεία προσέχουν τους ποδηλάτες; Σε όλα τα παραπάνω, δηλαδή στη σημασία της αρμονικής συνύπαρξης των οχημάτων στον δρόμο αλλά και για την αναγκαιότητα να «μπαίνουμε στη θέση του άλλου» απαντούν ο Τάκης Ξουρής, επιχειρησιακός...

Ο εκπαιδευτικός και οι μαθήτριες που διδάσκουν οδική ασφάλεια και πώς να μετακινούμαστε αλλιώς

Τα παιδιά θέλουν μία πόλη όπου οι πεζοί, οι πολίτες με αναπηρία, οι ποδηλάτες, οι γονείς με παιδικά καρότσια δεν θα κινδυνεύουν από τις υψηλές ταχύτητες των ΙΧ και από τα παρκαρισμένα οχήματα. Το πολύ ελπιδοφόρο είναι μάλιστα πως οι μαθητές δεν μένουν άπραγοι. Διεκδικούν με πράξεις μία βιώσιμη πόλη.Στο 27ο επεισόδιο του Podcast της Αthens Voice «Μετακινήσου αλλιώς» καλεσμένοι του Μάνου...

Λιγότερο αυτοκίνητο για πιο «δροσερές» πόλεις

Το ξέρετε ότι τα ΙΧ αυτοκίνητα συμβάλλουν σημαντικά όχι μόνο στην αέρια ρύπανση μίας πόλης αλλά και στην αύξηση της θερμοκρασίας της; Κι αυτό διότι παράγουν θερμότητα. Το ξέρετε, αλλά δεν του έχετε δώσει τόσο σημασία. Όσο πιο επιβαρυμένη είναι μία περιοχή από έντονο μποτιλιάρισμα, τόσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία. Nα γιατί η Αθήνα μετατρέπεται σε… καμίνι! Όλα τα παραπάνω τα εξηγεί με εύληπτο...