podlist.gr

Η Γδυμνοπουκαμισάκη, παραδοσιακό ελληνικό παραμύθι

Ήτανε μια γριά και μαγέρευε απ’ όξω με φουφού κι ήτανε ένα βασιλόπουλο ψηλά στο μπαλκόνι.

Το λοιπόν, πέφτει το χρυσό μήλο από το χέρι του κι έπεσε απάνω στη φουφού κι ετσάκισε της γριάς το τσουκάλι. Κι εκείνο το τσουκάλι έπεσε στα πόδια της και τη ζεμάτισε.

Από τον πόνο που άκουσε είπε:

« Ουχ! που άλλη να μην ήτανε γυναίκα σου, παρά η Γδυμνοπουκαμισάκη».

Τότε το βασιλόπουλο έφυγε κι επήρε τα όρη σκούζοντας να πάει να βρει τη Γδυμνοπουκαμισάκη.

Αυτός είχε τρεις αδελφάδες. Η μία ήταν βασίλισσα των πουλιών, η άλλη των θερίων κι η τρίτη του Κουτσοπάπουζα.

Επήγαινε, πήγαινε το βασιλόπουλο και να σου μια κοπέλα που έβγανε νερό απ’ το πηγάδι.

«Ποιανού είσαι;» την ερωτά

«Είμαι υπηρέτρια του βασιλείου των πουλιών».

Άμα εκατάλαβε εκείνος, βγάνει το δαχτυλίδι του και το ’ρίξε μέσα στο σίγλο [κουβά]. Πάει η κυρά ν’ αδειάσει το νερό, βλέπει το δαχτυλίδι.

Μωρή, πώς ευρέθηκε;

«Ούτε κι εγώ δεν το είδα», λέει η υπηρέτρια.

«Άμε, μωρή, να τόνε φέρεις, είναι αδελφός μου».

Οπού επήγε η κοπέλα και τον ήφερε.

«Καλώς τον αδελφούλη μου. Κάτσε, γιατί εδώ είναι του δράκοντα...»

Δεν έκαμε να τελειώσει την κουβέντα της, να σου ο δράκοντας χτυπάει την πόρτα.

«Να σε κρύψω, μη σε φάει».

Κι απότομα του δίνει ένα μπατσίδι και τόνε κάνει πορτοκάλι, τόνε βάνει στο ράφι. Καθώς εμπήκε ο Δράκοντας:

«A! λέει, βασιλικό αίμα μού μυρίζει!»

«Βασιλικές στράτες περπατείς, βασιλικό αίμα σου μυρίζει», λέει η βασιλοπούλα.

Άμα αποφάγανε του λέει:

«Είναι ο αδελφός μου εδώ και γυρεύει να παντρευτεί τη Γδυμνοπουκαμισάκη».

Ετότενες ο δράκοντας ησύχασε.

«Να πας τώρα», του λέει, «στην άλλη σου αδελφή, τη βασίλισσα των θερίων κι εκείνη θα σε οδηγήσει».

Το παλικάρι εχαιρέτισε κι έφυγε.

Επήγαινε, πήγαινε το βασιλόπουλο, βρίσκει στο δρόμο την κοπέλα που έβγανε νερό.

«Τι κάνεις; λέει. Ποια είσαι;»

«Είμαι υπηρέτρια του βασιλείου των θερίων».

Εκείνος με τρόπο, όσο εμιλούσε, βάνει το δαχτυλίδι του μέσα στο σίγλο.

Πάει η κυρά ν’ αδειάσει το νερό, βλέπει το δαχτυλίδι. Εθύμωσε και τα ’βανε μαζί της:

«Πού τό ’βρήκες το δαχτυλίδι;»

Εκείνη η κακομοίρα εδερνότουνα:

«Να πάθω, να λάβω, δεν ηξέρω».

Τρέχει η βασίλισσα, τόνε βρίσκει, τόνε φιλεί.

«Πώς ήτανε ετούτο, αδελφούλη;»

«Γυρεύω τη Γδυμνοπουκαμισάκη να τη στεφανωθώ».

«Κάθισε και τα λέμε, αδελφούλη».

Το βράδυ που εγύριζε ο δράκοντας, του δίνει εκείνη έναν μπάτσο και τόνε κάνει σκούπα. Τόνε βάνει πίσω από την πόρτα.

«Ου! λέει ο δράκος, βασιλικό αίμα μου μυρίζει. Τι γυρεύει εδώ;»

Βγάνει μαχαίρια πιρούνια κι αρχίνησε να τα τροχάει. Τρουχ! Τρουχ! Τρουχ!

«Τώρα θα τόνε φάω!»

«Βασιλικές στράτες περπατείς, βασιλικό αίμα σου μυρίζει. Αν έρχονταν ο αδελφός μου τι θα του ’καμες;»

«Θα τον είχα αδελφό!»

«Ήρθε, λέει, και γυρεύει τη Γδυμνοπουκαμισάκη να τη στεφανωθεί.

«Βαρείο ζήτημα μου γυρεύει, λέει ο δράκοντας. Να πάει στο βασίλειο του Κουτσοπάπουζα και να βρει τη βασίλισσα, την αδελφή του. Μα να προσέξει. Είναι μια τούφα τρία κίτρα. Να κοιτάξει να τ’ αρπάξει και σπάζοντάς τα να ’χει έτοιμο νερό για να λουστεί η κυρά που θα βγει».

Την αυγή το βασιλόπουλο τους αποχαιρετά και φεύγει. Επήγαινε, πήγαινε, βλέπει τον Κουτσοπάπουζα. Του ’δώσε η βασίλισσα κρέας, ρύζι και κρασί, μην πάει και φάει τον αδελφό της. Άμα τον εσκότισε, τον εμέθυσε, κάνει στη ρίζα εκείνος, βλέπει τα τρία κίτρα. Τ’ αρπάχνει μία και καλιά του! Πάει ν’ ανοίξει το ένα κίτρο, μα δεν θυμότουν το νερό κι όπως το έκοψε, πετιέται μια κοπέλα όμορφη και λέει:

«Νερό !» Σαν δεν είχε να της δώσει, εκείνη εχάθηκε.

Το βασιλόπουλο ανατρόμαξε. Όπου καθώς επήγαινε, σκίζει και τ’ άλλο κίτρο. Πάλι όμως ελησμόνησε το νερό κι εχάθηκε κι εκείνη η κυρά, που ήτανε πιο όμορφη απ’ την πρώτη.

Ω! λέει, να βρω νερό να έχω, αν μου γυρέψει η τρίτη. Να ιδούμε τι θα κάμει.

Σκίζει το τρίτο κίτρο, πετιέται μια κόρη όμορφη σαν...

Πηγή: https://staging2.angeligeorgia.gr/-Gdymnopoulosaki,%20traditional%20Greek%20fairy%20tale%20me%20angeli%20georgia

Περισσότερα επεισόδια

Τι είναι τα Εγρηγορότα;

Η λέξη ἐγρήγορα ή ἐγρηρότα προέρχεται από το ρήμα ἐγείρω ή ἐγρηγόρηκα (τετελεσμένος χρόνος του «γρηγορώ» = αγρυπνώ, είμαι σε εγρήγορση).Στην ονομαστική, ουσιαστικοποιείται το επίθετο «ἐγρηρότες», πληθυντικός του μετοχικού τύπου. Πρωτοσυναντάται στην απόκρυφη παράδοση και τους μυστικιστικούς κύκλους της ύστερης αρχαιότητας και του Μεσαίωνα. Η έννοια απαντάται ήδη στην αρχαία απόκρυφη γραμματεία,...

1.Μῆνις Ο Θυμός που Γέννησε την Ιστορία

Ένας Θυμός για Όλη την Ανθρωπότητα«Μῆνιν ἄειδε, θεά, Πηληϊάδεω Ἀχιλῆος...»(Τη μῆνιν τραγούδα, θεά, του Πηλείδη Αχιλλέα…)– Ιλιάδα, Ραψωδία Α΄, στίχος 1Έτσι ξεκινά η Ιλιάδα, με θυμό. Από όλους τους τρόπους να ξεκινήσεις ένα έπος, ο Όμηρος διάλεξε τον πιο σπαρακτικό: όχι τη δόξα, όχι την περιπέτεια, όχι τον ηρωισμό — αλλά τον θυμό. Όχι με έναν ύμνο στην ανδρεία. Ούτε με μια γενεαλογία βασιλιάδων....

Οι τρεις τάξεις στην Πολιτεία του Πλάτωνα

(Μια ψυχή, μια πόλη, μία αρμονία)Ο Πλάτωνας, αναζητώντας τη φύση της δικαιοσύνης, προτείνει κάτι ριζοσπαστικό: για να καταλάβουμε τι σημαίνει «δίκαιος άνθρωπος», πρέπει πρώτα να δούμε τι σημαίνει δίκαιη πόλη. Η ψυχή και η πολιτεία είναι σαν καθρέφτες που αντικατοπτρίζουν ο ένας τον άλλο.Για να το πετύχει αυτό, φτιάχνει ένα μοντέλο ιδανικής πολιτείας, που στηρίζεται σε τρεις βασικές τάξεις: τους...