podlist.gr

Η Ωραία Ελένη Από τον Μύθο στον Αποσυμβολισμό

Ο μύθος της Ωραίας Ελένης

Η Ωραία Ελένη, κόρη του Δία και της Λήδας, θεωρούνταν η πιο όμορφη γυναίκα στον κόσμο. Ο μύθος της συνδέεται άμεσα με την Αρπαγή της από τον Πάρη και τον Τρωικό Πόλεμο.

Όλα ξεκίνησαν από τον γάμο του Πηλέα και της Θέτιδας. Η θεά Έρις δεν καλέστηκε και για να εκδικηθεί έριξε ένα μήλο, «μήλο της Έριδος», με την επιγραφή «τῇ καλλίστῃ» («στην ομορφότερη»), οι θεές Ήρα, Αθηνά και Αφροδίτη διεκδίκησαν τον τίτλο, έτσι ο Δίας όρισε τον Πάρη, πρίγκιπα της Τροίας, ως κριτή.

Η Ήρα του υποσχέθηκε εξουσία. Η Αθηνά του προσέφερε σοφία και νίκες. Η Αφροδίτη του έταξε την πιο όμορφη γυναίκα, την Ελένη.

Ο Πάρης διάλεξε την Αφροδίτη και έτσι κέρδισε την εύνοια της, αλλά προκάλεσε την οργή των άλλων θεαινών.

Η Ελένη ήταν ήδη παντρεμένη με τον Μενέλαο, βασιλιά της Σπάρτης. Ο Πάρης πήγε στο παλάτι του για φιλοξενία την οποία ο Μενέλαος του την πρόσφερε με μεγαλοπρέπεια. Με τη βοήθεια της Αφροδίτης πρώτα η Ελένη ερωτεύτηκε τον Πάρη με πάθος και κατόπιν βοήθησε τον Πάρη να παρασύρει την ωραία βασίλισσα στην Τροία.

Ο δεκαετής Τρωικός Πόλεμος

Ο Μενέλαος, εξοργισμένος, συγκέντρωσε όλους τους Έλληνες ηγεμόνες και ξεκίνησε εκστρατεία εναντίον της Τροίας. Ο πόλεμος διήρκεσε δέκα χρόνια, με πολλές μάχες και ηρωικές μονομαχίες (π.χ. Αχιλλέας – Έκτορας, Μενέλαος – Πάρης, Δούρειος Ίππος).

Με τέχνασμα του Οδυσσέα, οι Έλληνες κατασκεύασαν τον Δούρειο Ίππο, στον οποίο κρύφτηκαν πολεμιστές. Οι Τρώες, πιστεύοντας ότι ήταν προσφορά στους θεούς, τον έβαλαν στην πόλη. Τη νύχτα, οι Έλληνες βγήκαν από τον ίππο, άνοιξαν τις πύλες και κατέστρεψαν την Τροία.

Μετά την πτώση της Τροίας, η Ελένη επανενώθηκε με τον Μενέλαο και επέστρεψε στη Σπάρτη, όπου, σύμφωνα με κάποιες παραδόσεις, έζησαν μαζί μέχρι τα βαθιά γεράματα. Άλλες εκδοχές αναφέρουν ότι κατέφυγε στην Αίγυπτο ή ότι την εκτέλεσαν.

Ο Αποσυμβολισμός του Μύθου

Ο μύθος της Ωραίας Ελένης δεν είναι απλώς η ιστορία μιας όμορφης γυναίκας που προκάλεσε πόλεμο, αλλά ένα σύμβολο με βαθύτερα νοήματα που συνδέονται με τη φύση του ανθρώπου, την κοινωνία και τη μοίρα.

1. Η Ομορφιά ως Καταστροφική Δύναμη

Η Ελένη συμβολίζει τη γοητεία και τη δύναμη της ομορφιάς, η οποία δεν είναι πάντα ευεργετική. Η ομορφιά της γίνεται αιτία πολέμου, θανάτου και καταστροφής, δείχνοντας πως η επιθυμία και ο πόθος μπορούν να οδηγήσουν σε τραγωδία.

2. Η Γυναίκα ως Αντικείμενο ή Υποκείμενο;

Ο μύθος εγείρει ερωτήματα για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία. Η Ελένη παρουσιάζεται είτε ως θύμα, που άγεται και φέρεται από τους άνδρες, είτε ως γυναίκα με βούληση, που κάνει τις δικές της επιλογές και επηρεάζει την ιστορία.

3. Η Ματαιότητα του Πολέμου

Ο Τρωικός Πόλεμος, με όλα τα δεινά που έφερε, ξεκίνησε λόγω μιας γυναίκας. Αυτό δείχνει τη ματαιότητα των συγκρούσεων, καθώς στο τέλος η Ελένη επιστρέφει στη Σπάρτη, σαν να μην είχε συμβεί τίποτα.

4. Ο Μύθος ως Αντανάκλαση της Ανθρώπινης Ψυχής

Η Ελένη είναι μια αμφιλεγόμενη μορφή, άλλοτε θεοποιημένη, άλλοτε μισητή. Ο χαρακτήρας της αντανακλά τις αντιφάσεις της ανθρώπινης φύσης, το καλό και το κακό, τη λογική και το συναίσθημα, το πεπρωμένο και την ελεύθερη βούληση.

Ο μύθος της Ελένης είναι διαχρονικός και πολυδιάστατος, καθώς μέσα από αυτόν αναδεικνύονται πανανθρώπινες έννοιες όπως η ομορφιά, η επιθυμία, η εξουσία, ο πόλεμος και η μοίρα. Η Ωραία Ελένη δεν είναι μόνο μια γυναίκα που προκάλεσε πόλεμο αλλά ένα σύμβολο που έχει ερμηνευθεί με πολλούς τρόπους:

Το αιώνιο θύμα ή η μοιραία γυναίκα; Ο χαρακτήρας της ταλαντεύεται ανάμεσα στο να είναι θύμα της μοίρας και στο να είναι η ίδια υπεύθυνη για τις επιλογές της.

Η απατηλή εικόνα της ομορφιάς: Ο μύθος του Ευριπίδη με το «είδωλο» της Ελένης θίγει την ψευδαίσθηση και την επιφανειακή εικόνα της πραγματικότητας.

Ο πολιτικός συμβολισμός: Μπορεί να ιδωθεί ως σύμβολο των συγκρούσεων για την εξουσία και τις εδαφικές διεκδικήσεις.

Η Ελένη στη Λογοτεχνία: Από τον Όμηρο στις Τραγωδίες

Η μορφή της...

Πηγή: https://staging2.angeligeorgia.gr/-The%20Beautiful%20Helen%20From%20Myth%20to%20Dismantling%20me%20angeli%20georgia

Περισσότερα επεισόδια

Η Γδυμνοπουκαμισάκη, παραδοσιακό ελληνικό παραμύθι

Ήτανε μια γριά και μαγέρευε απ’ όξω με φουφού κι ήτανε ένα βασιλόπουλο ψηλά στο μπαλκόνι.Το λοιπόν, πέφτει το χρυσό μήλο από το χέρι του κι έπεσε απάνω στη φουφού κι ετσάκισε της γριάς το τσουκάλι. Κι εκείνο το τσουκάλι έπεσε στα πόδια της και τη ζεμάτισε. Από τον πόνο που άκουσε είπε: « Ουχ! που άλλη να μην ήτανε γυναίκα σου, παρά η Γδυμνοπουκαμισάκη».Τότε το βασιλόπουλο έφυγε κι επήρε τα όρη...

Τι είναι τα Εγρηγορότα;

Η λέξη ἐγρήγορα ή ἐγρηρότα προέρχεται από το ρήμα ἐγείρω ή ἐγρηγόρηκα (τετελεσμένος χρόνος του «γρηγορώ» = αγρυπνώ, είμαι σε εγρήγορση).Στην ονομαστική, ουσιαστικοποιείται το επίθετο «ἐγρηρότες», πληθυντικός του μετοχικού τύπου. Πρωτοσυναντάται στην απόκρυφη παράδοση και τους μυστικιστικούς κύκλους της ύστερης αρχαιότητας και του Μεσαίωνα. Η έννοια απαντάται ήδη στην αρχαία απόκρυφη γραμματεία,...

Οι τρεις τάξεις στην Πολιτεία του Πλάτωνα

(Μια ψυχή, μια πόλη, μία αρμονία)Ο Πλάτωνας, αναζητώντας τη φύση της δικαιοσύνης, προτείνει κάτι ριζοσπαστικό: για να καταλάβουμε τι σημαίνει «δίκαιος άνθρωπος», πρέπει πρώτα να δούμε τι σημαίνει δίκαιη πόλη. Η ψυχή και η πολιτεία είναι σαν καθρέφτες που αντικατοπτρίζουν ο ένας τον άλλο.Για να το πετύχει αυτό, φτιάχνει ένα μοντέλο ιδανικής πολιτείας, που στηρίζεται σε τρεις βασικές τάξεις: τους...