podlist.gr

Ο Θησέας και ο Κερκύονας Η εσωτερική πάλη του σύγχρονου ανθρώπου

Η λύτρωση μέσα από τη σύγκρουση

Η ήττα του Κερκύονα δεν είναι απλώς εκδίκηση· είναι κάθαρση. Ο δρόμος του Θησέα προς την Αθήνα – την πόλη της δημοκρατίας, της λογικής, του πολιτισμού – περνά μέσα από αυτά τα σκοτεινά σημεία της ψυχής. Μόνο αφού περάσει από αυτά και τα ξεπεράσει, είναι έτοιμος να ηγηθεί, να δημιουργήσει, να αγαπήσει. Έτσι και ο σύγχρονος άνθρωπος χρειάζεται να περάσει από τις δικές του «Ελευσίνες», να αναμετρηθεί με τους «Κερκύονες» που κουβαλά εντός του. Μόνο τότε μπορεί να προχωρήσει σε ένα επίπεδο πιο συνειδητό, πιο ουσιαστικό, πιο ανθρώπινο.

1. Η σκιά κατά τον Jung: Ο Κερκύονας ως ο σκοτεινός εαυτός

Ο Carl Jung εισάγει την έννοια της «Σκιάς» ως το ασυνείδητο μέρος της προσωπικότητάς μας που περιλαμβάνει όλα όσα καταπιέζουμε, απωθούμε ή αρνούμαστε – τα «αρνητικά» χαρακτηριστικά μας, όπως θυμός, επιθετικότητα, βία, ενοχές. Ο Κερκύονας μπορεί να ιδωθεί ως η προσωποποίηση αυτής της Σκιάς. Είναι μια προβολή της αχαλίνωτης, απάνθρωπης πλευράς του ίδιου του Θησέα, ή γενικότερα του ανθρώπου. Ο Θησέας δεν τον σκοτώνει τυφλά, αλλά τον αντιμετωπίζει με ψυχραιμία και δεξιότητα, υποδηλώνοντας μια συνειδητή αντιπαράθεση με τη σκοτεινή πλευρά του εαυτού του.

2. Η θεωρία του Freud: Η μάχη του Εγώ με το Ένστικτο


Ο Sigmund Freud περιγράφει την ψυχική δομή του ανθρώπου μέσα από τρία βασικά στοιχεία:

Το Εκείνο (Id): τα ένστικτα, η βία, το χάος, Το Υπερεγώ (Superego): οι ηθικές αξίες, οι κοινωνικοί κανόνες, Το Εγώ (Ego): ο μεσάζων ανάμεσα στα δύο, προσπαθεί να διατηρήσει την ισορροπία

Στον μύθο, ο Κερκύονας αντιπροσωπεύει το Εκείνο – τα ανεξέλεγκτα, πρωτόγονα ένστικτα. Δεν παλεύει για κάποια αξία ή σκοπό, αλλά για να κυριαρχήσει, να καταστρέψει.

Ο Θησέας, αντίθετα, συμβολίζει το Εγώ: προσπαθεί να ελέγξει και να τιθασεύσει το ένστικτο μέσω λογικής, στρατηγικής και ηθικής αντίληψης.

Η νίκη του Θησέα δεν είναι απλώς φυσική· είναι η επικράτηση του Εγώ επί των ενστίκτων. Ένας αγώνας που κάθε άνθρωπος βιώνει – στην ανάγκη να διαχειριστεί επιθετικές τάσεις, παρορμήσεις, εσωτερικές συγκρούσεις.


3. Η θεωρία του Adler: Η αναζήτηση υπεροχής και η μετατροπή του συμπλέγματος κατωτερότητας


Ο Alfred Adler επικεντρώνεται στην ανθρώπινη επιδίωξη για υπεροχή, κοινωνική πρόοδο, στην ωρίμανση και στην αυτοπραγμάτωση. Θεωρεί ότι η κινητήρια δύναμη της προσωπικότητας είναι η ανάγκη να ξεπεράσουμε αισθήματα κατωτερότητας και να επιτύχουμε προσωπική πληρότητα. Όταν αυτή η ανάγκη εκφράζεται υγιώς, οδηγεί σε πρόοδο· όταν όμως διαστρεβλώνεται, μπορεί να οδηγήσει σε παθολογικές μορφές εξουσίας.

Ο Κερκύονας, ως τύραννος που επιβάλλεται στους άλλους με τη δύναμη, συμβολίζει κάποιον που έχει εγκλωβιστεί στο σύμπλεγμα κατωτερότητας και προσπαθεί να το καλύψει με την υπερβολική ανάγκη για κυριαρχία. Η ανάγκη του να παλεύει και να σκοτώνει αντανακλά έναν άνθρωπο που δεν έχει βρει την πραγματική του αξία και την αναζητά μέσα από τον φόβο των άλλων. Ο Θησέας, αντίθετα, εκπροσωπεί τον άνθρωπο που ξεπερνά το σύμπλεγμα μέσα από την κοινωνική προσφορά. Δεν επιδιώκει εξουσία για να αισθανθεί ανώτερος, αλλά επιθυμεί να καθαρίσει τον δρόμο για όλους – μια πράξη συλλογικής σημασίας, όχι εγωισμού.


Ο σύγχρονος ήρωας μέσα μας


Η μάχη με τον Κερκύονα δεν είναι μόνο εξωτερική· είναι ο διαρκής εσωτερικός αγώνας του ανθρώπου για να συμφιλιώσει το σκοτάδι με το φως, την επιθυμία με τον έλεγχο, την αδυναμία με την αρετή.

Ο Θησέας ζει μέσα μας ως το κομμάτι εκείνο που δεν φοβάται να κοιτάξει κατάματα τον εσωτερικό του εχθρό – και να τον νικήσει όχι με μίσος, αλλά με επίγνωση, αξίες και σκοπό. Η ελληνική μυθολογία δεν είναι απλώς ένα αρχαίο αφήγημα ηρώων και τεράτων, αλλά ένας ζωντανός καθρέφτης της ανθρώπινης ψυχής. Ο άθλος του Θησέα με τον Κερκύονα, πέρα από μια μυθική ιστορία μάχης, έχει βαθιές ψυχολογικές προεκτάσεις που μιλούν άμεσα στον σύγχρονο άνθρωπο. Μπορούμε να δούμε αυτόν τον άθλο ως μια εσωτερική σύγκρουση ανάμεσα στο φως

Πηγή: https://staging2.angeligeorgia.gr/Theseus%20and%20Kerkyonas%20The%20internal%20struggle%20of%20modern%20human%20me%20angeli%20georgia

Περισσότερα επεισόδια

Η Γδυμνοπουκαμισάκη, παραδοσιακό ελληνικό παραμύθι

Ήτανε μια γριά και μαγέρευε απ’ όξω με φουφού κι ήτανε ένα βασιλόπουλο ψηλά στο μπαλκόνι.Το λοιπόν, πέφτει το χρυσό μήλο από το χέρι του κι έπεσε απάνω στη φουφού κι ετσάκισε της γριάς το τσουκάλι. Κι εκείνο το τσουκάλι έπεσε στα πόδια της και τη ζεμάτισε. Από τον πόνο που άκουσε είπε: « Ουχ! που άλλη να μην ήτανε γυναίκα σου, παρά η Γδυμνοπουκαμισάκη».Τότε το βασιλόπουλο έφυγε κι επήρε τα όρη...

Τι είναι τα Εγρηγορότα;

Η λέξη ἐγρήγορα ή ἐγρηρότα προέρχεται από το ρήμα ἐγείρω ή ἐγρηγόρηκα (τετελεσμένος χρόνος του «γρηγορώ» = αγρυπνώ, είμαι σε εγρήγορση).Στην ονομαστική, ουσιαστικοποιείται το επίθετο «ἐγρηρότες», πληθυντικός του μετοχικού τύπου. Πρωτοσυναντάται στην απόκρυφη παράδοση και τους μυστικιστικούς κύκλους της ύστερης αρχαιότητας και του Μεσαίωνα. Η έννοια απαντάται ήδη στην αρχαία απόκρυφη γραμματεία,...

Οι τρεις τάξεις στην Πολιτεία του Πλάτωνα

(Μια ψυχή, μια πόλη, μία αρμονία)Ο Πλάτωνας, αναζητώντας τη φύση της δικαιοσύνης, προτείνει κάτι ριζοσπαστικό: για να καταλάβουμε τι σημαίνει «δίκαιος άνθρωπος», πρέπει πρώτα να δούμε τι σημαίνει δίκαιη πόλη. Η ψυχή και η πολιτεία είναι σαν καθρέφτες που αντικατοπτρίζουν ο ένας τον άλλο.Για να το πετύχει αυτό, φτιάχνει ένα μοντέλο ιδανικής πολιτείας, που στηρίζεται σε τρεις βασικές τάξεις: τους...