podlist.gr

Στοιχειωμένα σύκα και βρικολάκιασμα-Η παράξενη ιστορία από την Πελοπόννησο.

Στο χωριό Δραμαλού, χωμένο κάπου στην καρδιά της Πελοποννήσου, δέσποζε ένας παλιός, θεόρατος πύργος. Ήταν μαυρισμένος από τον χρόνο, τα τείχη του έστεκαν αγέρωχα αλλά σκισμένα και τα θεμέλιά του είχαν πνιγεί από πυκνά, αγκαθωτά βάτα που έκαναν την πύλη αθέατη, σαν να φύλαγαν καλά κρυμμένα μυστικά. Ολόγυρά του, συκιές θεριεμένες και παραμελημένες, με σύκα που ωρίμαζαν και – ω του τρόμου – μεταμορφώνονταν σε ανθρώπινα κεφάλια! Μόνο το στοιχειό του πύργου τα έτρωγε… κανείς άνθρωπος δεν τολμούσε να πλησιάσει.

Κι όμως, κάποιος το τόλμησε. Ο χωρικός Λιάκας, άνθρωπος καυχησιάρης και περήφανος για την αντρειοσύνη του, αποφάσισε να δείξει σε όλους ότι δεν φοβόταν τίποτα. Πήγε στον πύργο και μάζεψε μια σακούλα γεμάτη από τα «ανθρωποκέφαλα» σύκα. Την έφερε στο καφενείο του χωριού, έκανε επίδειξη και άρχισε να κομπάζει ότι είχε νικήσει τον φόβο. Οι συγχωριανοί του, μισοί θαυμαστές και μισοί κακεντρεχείς, τον προκάλεσαν: «Είσαι άντρας με ψυχή; Πήγαινε μια φορά ακόμα, να κόψεις κι άλλα! Να τα βάλεις με το στοιχειό!». Ο Λιάκας, μεθυσμένος από τη δόξα και το κρασί, δέχτηκε.

Ξεκίνησε δεύτερη φορά για τον πύργο. Δυο-τρεις συγχωριανοί τον συνόδεψαν, μέχρι που έφτασαν στα στοιχειωμένα βάτα. Ο Λιάκας μπήκε μέσα στις συκιές, οι ώρες περνούσαν… Κι όταν πια σουρούπωσε, εκείνοι που τον συνόδευαν γύρισαν στο χωριό, τρομαγμένοι που δεν τον έβλεπαν να επιστρέφει. Έτρεξαν στον παπά, τον παπα-Ξυδέα, που αρματώθηκε με το θυμιατό και τον σταυρό και ξεκίνησαν όλοι μαζί για τον πύργο. Εκεί τον βρήκαν – κάτω από μια συκιά, πρησμένο, σχεδόν αγνώριστο, αλλά ακόμα ζεστό.

Ο παπάς ψέλνει, θυμιατίζει, κάνει εξορκισμούς… Μάταια. Το χωριό αποφασίζει να τον θάψουν όπως είναι, για να μην προλάβει να βγει βρικόλακας. Έσκαψαν τον λάκκο στο νεκροταφείο, τον σκέπασαν με πέτρες. Αλλά στα εννιάμερα, η γυναίκα του μαζί με τον παπά ξαναπήγαν στον τάφο και βρήκαν πάνω του έναν σκύλο με κόκκινη τρίχα, που τους έδειχνε τα δόντια. Σιγά-σιγά ο σκύλος έγινε η σκιά του μνήματος – και ο παπάς άρχισε να αποφεύγει το νεκροταφείο, κλεισμένος στο σπίτι του με τις γραφές. Στα σαράντα του νεκρού, η χήρα του άκουσε φωνή να βγαίνει από τον τάφο: «Γιατί με θάψατε ζωντανό;».

Το βράδυ στο σπίτι της η πόρτα έσπασε από μόνη της κι ο άντρας της εμφανίστηκε μπροστά της, τυλιγμένος με το σάβανο και γεμάτος σκουλήκια. Κάθισε στο τραπέζι τους, έφαγε, ήπιε… και η γυναίκα τρελάθηκε από τον τρόμο, έφυγε από το σπίτι, χάθηκε για πάντα. Την ίδια νύχτα, ο παπα-Ξυδέας βρέθηκε νεκρός, με σημάδια δαγκώματος στο λαιμό του. Και στα χρόνια που πέρασαν, η γενιά του Λιάκα ξεκληρίστηκε, αφήνοντας μόνο τον θρύλο να επιβιώνει.

Σχολιασμός και Ανάλυση

Η ιστορία του βρικόλακα της Δραμαλούς είναι βαθιά ριζωμένη στην ελληνική λαογραφική παράδοση, αλλά και στα συλλογικά μας συναισθήματα για το ανεξήγητο και το υπερφυσικό.

📜 Παραδοσιακά μοτίβα και συμβολισμοί

Ο πύργος, τα θεριεμένα βάτα, οι στοιχειωμένες συκιές και ο κόκκινος σκύλος είναι στοιχεία που συμβολίζουν τη σχέση της φύσης με το ανεξήγητο. Οι παλιές πεποιθήσεις ήθελαν το δάσος και τα άγρια δέντρα να είναι κατοικίες αερικών και στοιχειών. Ο καρπός που παίρνει ανθρώπινη μορφή (τα σύκα–κεφάλια) συμβολίζει την ανατροπή της φύσης και τη διαβολική δύναμη που μπορεί να κατοικήσει στα πιο αθώα φαινομενικά πράγματα. Ο σκύλος με τρίχα ορθή είναι συχνό μοτίβο σε ιστορίες με βρικόλακες, καθώς το ζώο θεωρείται ότι «βλέπει» αυτά που είναι αόρατα στον άνθρωπο και στέκεται φρουρός ανάμεσα στους δύο κόσμους.

🕯️ Το βρικολάκιασμα ως τιμωρία

Ο Λιάκας αντιπροσωπεύει τον άνθρωπο που χλευάζει τις παραδόσεις και προκαλεί τα στοιχειά. Η υπερβολική του καυχησιολογία τον οδηγεί στην καταστροφή. Στην παραδοσιακή αντίληψη, τέτοιες πράξεις δεν έμεναν ατιμώρητες. Το βρικολάκιασμα (η πίστη ότι οι νεκροί μπορούν να επιστρέψουν στον κόσμο των ζωντανών) συνδέεται με την έλλειψη σεβασμού απέναντι στις δυνάμεις του αγνώστου. Η ταφή με πέτρες για να μην «σηκωθεί» ο νεκρός και οι εξορκισμοί του παπά αποκαλύπτουν το πάντρεμα χριστιανικών...

Πηγή: https://staging2.angeligeorgia.gr/haunted-figs-and-vampirism-the-strange-story-from-the-peloponnese-me-angeli-georgia-

Περισσότερα επεισόδια

Σαλαμίνα η νεράιδα του Σαρωνικού

Η Νύμφη και ο Πρώτος ΒασιλιάςΣτην αρχή δεν υπήρχε πόλη· υπήρχε μια νύμφη.Η Σαλαμίνα, κόρη του ποτάμιου θεού Ασωπού και της Μετώπης, ζούσε στα νερά με τις αδελφές της. Ήταν μια παρουσία διάφανη, σχεδόν μουσική, ώσπου ο Ποσειδώνας, κύριος του απείρου και των ανεξιχνίαστων βυθών, την ερωτεύτηκε. Λένε πως την άρπαξε και την έφερε σ’ ένα άγριο νησί, κατάσπαρτο από πεύκα και λύκαινες. Εκεί ενώθηκαν....

Η Αρχή της Αιτίας και του Αποτελέσματος Κυμβάλειον

🔗 Η Αρχή της Αιτίας και του Αποτελέσματος«Κάθε αιτία έχει το αποτέλεσμά της· κάθε αποτέλεσμα έχει την αιτία του· όλα συμβαίνουν σύμφωνα με τον Νόμο» – ΚυμβάλειονΗ Αρχή της Αιτίας και του Αποτελέσματος είναι ίσως η πιο αναγνωρίσιμη από όλες. Ανήκει και στη λογική και στη φιλοσοφία και στην επιστήμη. Όμως στον Ερμητισμό δεν είναι απλώς μια διαπίστωση· είναι ένας συμπαντικός νόμος, ο οποίος...

Ο Γιώργος, η βασιλοπούλα και οι σαράντα δράκοι

Γιώργος, η βασιλοπούλα και οι σαράντα δράκοιAT: The Ogre’s (Devil’s) heart in the egg Delarue-Teneze: Le corps sans ame Grimm No 197: Die Krystall KugelΜια φορά κι έναν καιρό, ήταν ένα αντρόγυνο κι είχαν ένα παιδί που το έλεγαν Γιώργο. Ο Γιώργος ήταν πολύ ζωηρό παιδί και πολύ τολμηρό. Όταν μεγάλωσε, είπε στους γονείς του: «Εγώ θα φύγω, θα πάω να βρω την τύχη μου», και έβαλε πριν φύγει ένα...