podlist.gr

Ο πλούτος της νεκρόπολης του Δερβενίου

Πού βρίσκεται το νεκροταφείο του Δερβενίου; Πόσο μεγάλο είναι σε έκταση και για πόσες περίπου ταφές μιλάμε; Ποια είναι τα πιο σημαντικά ευρήματα του νεκροταφείου του Δερβενίου; Τι γνωρίζουμε για τον πάπυρο του Δερβενίου και τι για τον περίφημο αρχαιοελληνικό κρατήρα;

Η Αναστασία Γκαδόλου είναι από το 2023 Γενική Διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. Σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο πανεπιστήμιο του Leicester στη Μεγάλη Βρετανία. Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος σπουδών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ στο ίδιο Πανεπιστήμιο πραγματοποίησε μεταδιδακτορική έρευνα. Πρόσφατα απέκτησε και δεύτερο τίτλο μεταπτυχιακών σπουδών στη θεματική: Αειφόρος Τουριστική Ανάπτυξη. Πολιτισμός, Περιβάλλον, Κοινωνία, στο διακρατικό, διατμηματικό πρόγραμμα του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του Πανεπιστημίου Παρίσι 1 Πάνθεον Σορβόννη.

Από το 1993 εργάζεται ως μόνιμη υπάλληλος στο Υπουργείο Πολιτισμού. Από τον Ιούλιο του 2014 έως τον Απρίλιο του 2023 προΐστατο του Τμήματος Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιολογικών Χώρων, Μνημείων και Αρχαιολογικών Έργων της Δ/νσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Έχει διενεργήσει σωστικές ανασκαφές στην Αχαΐα και τη Βοιωτία. Από το 2005 συμμετέχει στην ανασκαφή, μελέτη και δημοσίευση της ανασκαφής του Ιερού των Πρώιμων Ιστορικών Χρόνων του Ελικωνίου Ποσειδώνα στην Αχαΐα.

Έχει δημοσιεύσει δύο μονογραφίες (Η Αχαΐα στους πρώιμους ιστορικούς χρόνους. Κεραμεική παραγωγή και έθιμα ταφής. Δημοσιεύματα Αρχαιολογικού Δελτίου αρ. 101, Αθήνα 2008 και Thapsos class pottery reconsidered. Workshop or pottery style? The case of Achaia in the northern Peloponnese. Οxford BAR 2279, 2011) καθώς και έναν αριθμό επιστημονικών άρθρων σε ελληνικά και ξένα περιοδικά.

Περισσότερα επεισόδια

Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Πώς ορίζεται το γκροτέσκο στο πλαίσιο της αρχαιοελληνικής τέχνης και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του; Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή υλικά που προωθούν την συγκεκριμένη αισθητική; Ποια είναι η σχέση μεταξύ του γκροτέσκου και του άσχημου στα ειδώλια; Πώς αντιλαμβάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες την έννοια του "άσχημου" και πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στην παραγωγή των ειδωλίων;Πώς επηρεάζει...

Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Kατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής (1941–1944), η καθημερινότητα στην Αθήνα ήταν ένας αγώνας για επιβίωση. Ο λιμός του χειμώνα 1941-42 κόστισε τη ζωή σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, κυρίως λόγω της επίταξης τροφίμων από τις δυνάμεις Κατοχής, της καταστροφής των υποδομών και της διακοπής των εμπορικών ροών. Οι κάτοικοι προσπαθούσαν να επιβιώσουν μέσω ανταλλαγών προϊόντων, εξορμήσεων στην...

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ο λαγός υπήρξε ένα σημαντικό και πολυδιάστατο σύμβολο στην αρχαία Αθήνα, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στην τέχνη και τις αντιλήψεις περί θανάτου. Στο απόσπασμα από το «Κυνηγετικόν» του Ξενοφώντα, περιγράφεται αναλυτικά το κυνήγι λαγών, η χρήση σκύλων και παγίδων και ο παιδαγωγικός ρόλος της δραστηριότητας αυτής, καθώς εκπαίδευε τους νέους στην αντοχή, την ταχύτητα και το ήθος του...