Πώς να χτίσετε πραγματική ενσυναίσθηση μέσα από 9 απλά βήματα
Σήμερα θα μιλήσουμε για την ενσυναίσθηση, μια δεξιότητα που όλοι μπορείτε να καλλιεργήσετε ώστε να επικοινωνείτε αποτελεσματικά, και να χτίζετε υγιείς σχέσεις. Ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα να μπορείς να μπεις στην θέση του άλλου και να καταλάβεις πώς αισθάνεται, χωρίς κατ’ ανάγκη να συμφωνείτε ή να ταυτίζεστε.
Την ενσυναίσθηση μπορείτε να την αναπτύξετε μέσα από 9 απλά βήματα
- Αναγνωρίστε και αποδεχτείτε τη διαφορετικότητα του άλλου: Κάτι που συναντάμε πολύ συχνά είναι άνθρωποι που προσπαθούν να επιβάλουν την άποψή τους στους άλλους, Όμως, ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, γι’ αυτό το πρώτο βήμα προς την ενσυναίσθηση είναι να τον αναγνωρίσετε, ακόμα κι αν δεν ταυτίζεστε ή δεν συμφωνείτε.
- Μην παίρνετε προσωπικά τα λεγόμενα και τις συμπεριφορές των άλλων: Ακόμα κι αν βλέπετε μια συμπεριφορά που δεν σας αρέσει, δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην ότι σας αφορά: σκεφτείτε πως ο άλλος μπορεί να έχει ένα δικό του θέμα, άσχετο από σας. Μια τέτοια θέση είναι δείγμα ωριμότητας, και σας ανοίγει τον δρόμο προς την ενσυναίσθηση.
- Μαλακώστε και προσπαθήστε να μπείτε στην θέση του άλλου: Ακούστε προσεκτικά το αφήγημα του άλλου, ποιο το θέμα τον απασχολεί, πώς εκφράζει το συναίσθημά του, θα σας κάνει αμέσως πιο ανθρώπινους, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει την μεταξύ σας σύνδεση.
- Μην κρίνετε και μην απορρίπτετε τον άλλον: Το επόμενο βήμα είναι να κρατήσετε ουδετερότητα απέναντι στο πώς σκέπτεται και πως νιώθει: ακόμα κι αν για σας το θέμα του δεν είναι σημαντικό, για εκείνον είναι και αξίζει να το τιμήσετε και να το σεβαστείτε.
- Μην υποτιμήσετε το πρόβλημα του άλλου: Κάποιες φορές, ειδικά όταν μιλάτε με εφήβους ή με νέους, τα θέματά τους μπορεί να σας φαίνονται μικρά ή και αστεία, όμως για εκείνους είναι μεγάλα, σημαντικά και μπορεί και να τους ταλανίζουν, γι’ αυτό ποτέ μην τα υποτιμήσετε με φράσεις του τύπου «έλα μωρέ, αυτό δεν είναι τίποτα…»
- Μην προσπαθήσετε να λύσετε στα γρήγορα το πρόβλημα: Επειδή το θέμα που αναφέρει ο άλλος μπορεί να σας φαίνεται ασήμαντο, μην βιαστείτε να το λύσετε. Οι άνθρωποι, όταν μιλάνε για το πρόβλημά τους, έχουν ανάγκη απλά να ακουστούν.
- Αποφύγετε τελείως να διηγηθείτε ένα δικό σας, ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα: Πολλοί άνθρωποι, στην προσπάθειά τους να παρηγορήσουν κάποιον, ξεκινάνε ένα δικό τους αφήγημα προβλήματος, και μάλιστα μεγαλύτερου. Αυτό όμως δεν προσφέρει απολύτως τίποτα, αντίθετα, τον κάνει να νιώσει ότι όχι μόνο δεν τον καταλαβαίνετε, αλλά πάλι βρίσκετε την ευκαιρία να πείτε τα δικά σας, αδιαφορώντας για εκείνον.
- Δείξτε έμπρακτα την κατανόηση και την αποδοχή σας: Αφήστε χώρο να μιλήσει, να εκδηλώσει όλα αυτά που νιώθει, και εκδηλώστε την αναγνώρισή του, λέγοντας πχ. «καταλαβαίνω απόλυτα πώς νιώθεις, και πόσο δύσκολο φαίνεται όλο αυτό που περνάς»
- Μείνετε δίπλα στον άλλον όσο χρειαστεί: Τις περισσότερες φορές, οι άνθρωποι που περνάνε μια δύσκολη φάση, αυτό που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη είναι να νιώσουν ότι είναι δίπλα τους κάποιος που τους καταλαβαίνει, τους ακούει, και δεν είναι μόνοι. Και αυτό φτάνει, αποτελώντας την πολύτιμη ουσία της πραγματικής ενσυναίσθησης.
