podlist.gr

Ο μύθος της Καλλιστώς Αποσυμβολισμός και Ψυχολογικές προεκτάσεις

Ο Οβίδιος (στις Μεταμορφώσεις) είναι η πιο γνωστή πηγή του μύθου της Καλλιστώς. Περιγράφει τη σκληρή τιμωρία της από την Άρτεμη όταν αποκαλύφθηκε η εγκυμοσύνη της και την τελική μεταμόρφωσή της σε αρκούδα από την Ήρα. Σε άλλες παραδόσεις, δεν είναι η Άρτεμη ή η Ήρα που τη μεταμορφώνει, αλλά ο ίδιος ο Δίας, προκειμένου να την προστατέψει από τη ζήλεια της Ήρας. Η μεταμόρφωση της Καλλιστώς σε αρκούδα δεν είναι απλώς τιμωρία· είναι διπλός θάνατος: απομάκρυνση από τη θεϊκή προστασία της Άρτεμης και από τον κόσμο των ανθρώπων.

Αποσυμβολισμός και βαθύτερες αναγνώσεις

Η αρκούδα:

Η αρκούδα είναι σύμβολο μητρότητας αλλά και άγριας προστασίας. Η Καλλιστώ, από παρθένα νύμφη, μετατρέπεται σε θηλυκή μητέρα της φύσης, με σώμα θηρίου αλλά ψυχή γυναίκας. Ο μύθος λειτουργεί ως πρωτότυπη μορφή της Μάνας-Φύσης, που αποκόπτεται από την κοινωνία, παλεύει για την επιβίωση και τελικά δικαιώνεται με αποθέωση.

Η Άρτεμη:

Η Άρτεμη, που τιμωρεί ή απορρίπτει την Καλλιστώ, αντιπροσωπεύει το αυστηρό πρότυπο της αγνότητας και της ανεξαρτησίας. Η απώλεια της παρθενίας δεν είναι απλώς βιολογική αλλαγή – είναι ρήξη ταυτότητας για τις νύμφες της θεάς. Ο μύθος μπορεί να ιδωθεί και ως συμβολική εφηβεία: η μετάβαση από τον κόσμο της παιδικής αγνότητας στον κόσμο της ενήλικης μητρότητας.

Η Αρκούδα στους Αρχαίους Πολιτισμούς

Η αρκούδα δεν είναι τυχαία μορφή. Σε πολλούς μεγάλους πολιτισμούς της αρχαιότητας έχει ιερή θέση και βαθύ συμβολισμό:

Στους αρχαίους Ινδιάνους της Βόρειας Αμερικής, η αρκούδα είναι το ζώο της σοφίας, της προστασίας και της θεραπείας. Είναι σύμβολο του σαμάνου, του πνευματικού οδηγού. Οι φυλές Πονού, Ζούνι, Τσερόκι και Λακότα τιμούν την αρκούδα ως Μεγάλη Μητέρα που δίνει τροφή, προστατεύει και παρεμβαίνει όταν χρειαστεί. Η γυναικεία αρκούδα, ειδικά, είναι φόβος και δέος μαζί: δεν επιτίθεται, εκτός αν αγγίξεις το μικρό της.

Στους Κέλτες, η αρκούδα ήταν αφιερωμένη στη θεά Αρτουϊς, μία άγρια μητέρα, προστάτιδα του σπιτιού αλλά και του πολέμου. Είναι η ενσάρκωση της γυναικείας δύναμης όταν μετατρέπεται σε θηρίο για να προστατέψει το ιερό.

Στη Σκανδιναβική παράδοση, η αρκούδα ταυτίζεται με τον “berserker”, τον πολεμιστή που φοράει τη δύναμη του θηρίου και μεταμορφώνεται σε ανίκητο.

Και βέβαια, στην αρχαία Ελλάδα, η αρκούδα συνδέεται και με την Άρτεμη — γεγονός καθόλου τυχαίο. Στην Βραυρώνα, τα κορίτσια που αφιερώνονταν στην Άρτεμη «έπαιζαν την άρκτο» σε ειδικές τελετές μύησης — ντύνονταν σαν αρκούδες και συμμετείχαν σε συμβολικά δρώμενα ενηλικίωσης.

Καλλιστώ και η Αρκούδα: Όταν η Άγρια Μητέρα Ξυπνά Μέσα μας

Μια από τις πιο εύλογες, ίσως και αμήχανες ερωτήσεις όταν διαβάζουμε τον μύθο της Καλλιστώς, είναι η εξής: Πώς γίνεται μια λεπτεπίλεπτη, παρθένα νύμφη, σύντροφος της Άρτεμης, να μεταμορφώνεται σε αρκούδα;

Μήπως αυτή η μεταμόρφωση δεν είναι τόσο τιμωρία, όσο αναγκαία αποκάλυψη; Μήπως η «άρκτος» δεν είναι το τέλος της Καλλιστώς, αλλά η άλλη της φύση, η ξεχασμένη;

Η μεταμόρφωση της Καλλιστώς: Εξευτελισμός ή Αποκάλυψη;

Αν κοιτάξουμε επιφανειακά, η Καλλιστώ μετατρέπεται από τη ζηλόφθονη Ήρα σε αρκούδα για να εξευτελιστεί: από κορίτσι λαμπερό και αγνό, γίνεται ένα δυνατό και τρομερό ζώο. Αλλά... μήπως εδώ κρύβεται κάτι βαθύτερο;

Η αρκούδα δεν είναι «αντίθετο» της Καλλιστώς. Είναι κομμάτι της που αγνοούσε. Είναι η άγρια φύση, η πρωτόγονη γυναικεία δύναμη, αυτή που έχει αποκοπεί από την εξιδανικευμένη, «παρθενική» εικόνα της γυναίκας.

Η μεταμόρφωση, λοιπόν, δεν είναι τιμωρία. Είναι αποκάλυψη της ολότητας: η γυναίκα δεν είναι μόνο ομορφιά, χάρη, τρυφερότητα. Είναι και νύχτα, επιβίωση, μητέρα-θηρίο. Όταν όλα καταρρεύσουν, όταν το κοινωνικό της σώμα (η νύμφη της Άρτεμης) διαλυθεί, το πρωτογενές σώμα — αυτό της αρκούδας — αναλαμβάνει.

Ψυχολογικές Προεκτάσεις

Η Καλλιστώ ζει το τραύμα της βίαιης σεξουαλικής αφύπνισης (είτε ως εξαπάτηση είτε ως βιασμός), την απώλεια ταυτότητας, την απόρριψη από τη γυναικεία κοινότητα και τη λύτρωση μέσα από

Πηγή: https://staging2.angeligeorgia.gr/-the-myth-of-callisto-decompassionism-and-psychological-implications-me-angeli-georgia-

Περισσότερα επεισόδια

Η Γδυμνοπουκαμισάκη, παραδοσιακό ελληνικό παραμύθι

Ήτανε μια γριά και μαγέρευε απ’ όξω με φουφού κι ήτανε ένα βασιλόπουλο ψηλά στο μπαλκόνι.Το λοιπόν, πέφτει το χρυσό μήλο από το χέρι του κι έπεσε απάνω στη φουφού κι ετσάκισε της γριάς το τσουκάλι. Κι εκείνο το τσουκάλι έπεσε στα πόδια της και τη ζεμάτισε. Από τον πόνο που άκουσε είπε: « Ουχ! που άλλη να μην ήτανε γυναίκα σου, παρά η Γδυμνοπουκαμισάκη».Τότε το βασιλόπουλο έφυγε κι επήρε τα όρη...

Τι είναι τα Εγρηγορότα;

Η λέξη ἐγρήγορα ή ἐγρηρότα προέρχεται από το ρήμα ἐγείρω ή ἐγρηγόρηκα (τετελεσμένος χρόνος του «γρηγορώ» = αγρυπνώ, είμαι σε εγρήγορση).Στην ονομαστική, ουσιαστικοποιείται το επίθετο «ἐγρηρότες», πληθυντικός του μετοχικού τύπου. Πρωτοσυναντάται στην απόκρυφη παράδοση και τους μυστικιστικούς κύκλους της ύστερης αρχαιότητας και του Μεσαίωνα. Η έννοια απαντάται ήδη στην αρχαία απόκρυφη γραμματεία,...

Οι τρεις τάξεις στην Πολιτεία του Πλάτωνα

(Μια ψυχή, μια πόλη, μία αρμονία)Ο Πλάτωνας, αναζητώντας τη φύση της δικαιοσύνης, προτείνει κάτι ριζοσπαστικό: για να καταλάβουμε τι σημαίνει «δίκαιος άνθρωπος», πρέπει πρώτα να δούμε τι σημαίνει δίκαιη πόλη. Η ψυχή και η πολιτεία είναι σαν καθρέφτες που αντικατοπτρίζουν ο ένας τον άλλο.Για να το πετύχει αυτό, φτιάχνει ένα μοντέλο ιδανικής πολιτείας, που στηρίζεται σε τρεις βασικές τάξεις: τους...